Wie kan mij uitleggen hoe het er aan toegaat op het reisbureau wanneer je een vliegticket verkoopt? Vragen klanten hoe een ticket is opgebouwd?

Op dit moment ligt de prijs voor een vat olie rond de $35. Om erachter te komen wat je dan per ticket aan brandstoftoeslag moet betalen, ga ik geen moeilijk rekensommetje maken. Het zal een tamelijk laag bedrag zijn.

Veel reisagenten vragen de redactie van TravelPro waarom de toeslagen bij airlines nog steeds zo hoog zijn als in de tijd dat je voor een vat olie nog $139 betaalde. Natuurlijk hebben de meeste airlines de olie al ingekocht, dus is het bedrag dat wordt berekend wellicht iets hoger dan wordt verwacht.

Uit gesprekken die ik heb gehad over de brandstoftoeslag kan ik opmaken dat vliegtickets naar verre bestemmingen goedkoper aan het worden zijn, maar dat dit wel langzaam gaat. Opmerkelijk wanneer je bedenkt dat grote airlines miljarden winst maken door de lage olieprijs.

Wie kijkt naar de huidige situatie in de luchtvaartindustrie kan er niet omheen dat de ‘klassieke’ airlines het moeilijk hebben. Met pijn en moeite boksen ze op tegen hun lowcost collega’s, die tickets in de verkoop doen voor €1.

Een reactie die vaker wordt gegeven door airlines is dat de brandstof nog maar een heel klein onderdeel is van de toeslagen die op een ticket worden geheven. De meeste toeslagen zouden zitten in overheidskosten, zoals milieu-, geluids- en veiligheidsheffingen.

“Iedere regering probeert zoveel mogelijk uit een ticket te halen”, aldus een reactie. Moeten wij die €1 voor het ticket dan gaan verlagen… En ja, waar betaal je tegenwoordig niet meer extra voor. En wat gebeurt er wanneer ‘klassieke’ airlines de prijs van een ticket (naast de brandstoftoeslag) gaan verlagen…

Ondanks alle duidelijkheid die luchtvaartmaatschappijen (en ook ticket-websites) moeten geven, blijft iedereen altijd vragen houden over hoe zo’n ticket precies is opgebouwd. Er gaan stemmen op dat er toch meer duidelijkheid moet komen over het mogen rekenen van brandstofkosten.

Ik vraag mij af wat voor een effect het zal hebben wanneer, bijvoorbeeld een overheidsinstantie, gaat vastleggen wanneer er brandstoftoeslagen berekend mogen worden of wanneer er een brandstoftoeslag-verlaging doorgevoerd moet worden.

Ik wacht rustig op een airline die met een 1+1 gratis actie komt, dan ga ik hamsteren. En die reisagent maar hard werken voor dat ticket zonder er iets aan te verdienen, of zie ik dat verkeerd. Voor wat hoort wat.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl