“Ik hoop dat we in Nederland veel meer geluid en CO2 gaan reduceren met elkaar. Daar zijn we ook al mee bezig. Dan zegt iedereen ‘dat is klein bier’, maar dat vind ik wel een beetje flauw”, aldus Marjan Rintel (president-directeur KLM) in gesprek met Travelpro tijdens de KLM Open.
Rintel, president-directeur van KLM sinds 1 juli 2022, zegt dat het klimaat in Nederland best ingewikkeld is wanneer haar wordt gevraagd hoe de luchtvaart/KLM denkt af te komen van het kwalijke daglicht waarin de luchtvaart op dit moment staat.
Andere wereld
“Wanneer ik het vliegtuig in stap, lijkt het wel of ik in een hele andere wereld beland. Datzelfde gevoel heb ik wanneer ik maar een voetstap over de grens van België of Duitsland zet. Ik werd tijdens het staatsbanket bij de Franse president Emmanuel Macron geroepen en die vroeg: ‘Wat is er hier aan de hand in Nederland?’”
Versnellen op innovaties
“Als we écht vinden dat we moeten verduurzamen in Nederland, laten we dan samen de schouders eronder zetten. Laten we veel meer kijken hoe we kunnen versnellen op innovaties. In Amerika worden innovaties gestimuleerd, daar worden enorm veel SAF-fabrieken gebouwd met steun van de overheid. Uiteindelijk helpt dat de sector te verduurzamen en dat moeten we in Nederland ook doen. Ik hoop dat we in Nederland veel meer geluid en CO2 gaan reduceren met elkaar en daar zijn we ook al mee bezig. Dan zegt iedereen ‘dat is klein bier’, maar dat vind ik wel een beetje flauw. Laatst hebben we het ook weer laten zien met het investeren in elektrische pushback trucks waardoor we op 65% elektrificatie op grond zitten en in 2030 op 0% uitstoot willen zitten. Wijs mij maar enige andere airport in de wereld aan waar ze zo ver zijn. Ik ken ze niet”, aldus Rintel.
Lees hieronder het volledige interview met Marjan Rintel en Bas Gerressen (directeur KLM Nederland).
3 reacties
Een mooi PR verhaal van mevrouw Rintel. De KLM moet duidelijk wennen aan het nieuwe normaal waarbij de overheid een stuk kritischer is geworden. Het feit dat ze, volgens de rapporten van Jeroen Kremers, nogal losjes zijn omgegaan met de voorwaarden van de staatssteun is niet echt goed gevallen. De enorme bonussen van de CEO en het opkopen van stikstofrechten ook niet.
Wat een verhaal trouwens dat Macron tijdens een banket haar even bij zich roept om haar te vragen wat er toch aan de hand is in Nederland! Terwijl Macron net had besloten om als eerste land ter wereld binnenlandse vluchten te verbieden als een bestemming ook in minder dan 2,5 uur per trein bereikt kan worden.
investeren in elektrische pushback trucks waardoor we op 65% elektrificatie op grond zitten en in 2030 op 0% uitstoot willen zitten. Wijs mij maar enige andere airport in de wereld aan waar ze zo ver zijn. Ik ken ze niet”, aldus Rintel.
Delta’s core* ground support equipment (GSE) fleet needed to turn aircraft at Salt Lake City International Airport (SLC) is nearing 100% electric.
Ze zijn daar dus al veel verder.
https://news.delta.com/tugs-tractors-and-belt-loaders-nearly-all-electric-two-delta-hubs
Mevrouw Rintel hoeft zich geen zorgen te maken over het in een kwaad daglicht stellen van de luchtvaart.Het is nog steeds een kleine linkse minderheid met een grote mond.De linkse kerk in Nederland heeft in de loop der jaren steeds een zwart schaap gevonden om tegenaan te schoppen.Dan was het weer vietnam dan weer zuid Afrika dan weer kernwapens dan weer Zwarte Piet en nu weer de luchtvaart. Ze hebben kennelijk niks te doen of zijn met hun eigen leven niet te vreden. Ik zou zeggen lang leven de KLM en SCHIPHOL.