De kritiek op Air Belgium én de scheve verhoudingen in verplichtingen binnen de reisketen zwelt aan. “De Europese Commissie moet snel en beslissend optreden om de rechten en belangen van passagiers en reisorganisaties die hun klanten bedienen, te beschermen”, aldus ECTAA-voorzitter Frank Oostdam.
De Belgische luchtvaartmaatschappij ‘Air Belgium’ maakte maandag haar beslissing bekend om alle passagiersvluchten stop te zetten vanaf 3 oktober 2023. Terwijl ze worstelen met de gevolgen van deze plotselinge aankondiging, blijven passagiers en reisorganisaties in ontzetting achter, terwijl Air Belgium er niet in slaagt om eventuele restituties voor de betreffende boekingen in het IATA-facturerings- en vereffeningssysteem (IATA-BSP) te verwerken. Daarmee heeft opnieuw een luchtvaartmaatschappij het terugbetalingsproces stopgezet, terwijl reisbureaus verplicht zijn om nog meer geld over te maken voor toekomstige vluchten die al zijn geannuleerd.
Reageren op de problemen met Air Belgium? Mail redactie@travelpro.nl.
Ernstig probleem
“Het mislukken en de daaropvolgende stopzetting van de activiteiten van luchtvaartmaatschappijen vormen een ernstig probleem, waardoor consumenten kwetsbaar en financieel onder druk komen te staan. Sinds 2017 zijn er meer dan 140 faillissementen van luchtvaartmaatschappijen geweest, en de gevolgen van deze mislukkingen zijn wijd en zijd voelbaar”, aldus ECTAA-voorzitter Frank Oostdam.
Lees ook: Reisbedrijven vragen EU om garantieregeling airlines.
Last voor touroperators
Passagiers die reispakketten hebben geboekt, worden veel beter beschermd, maar dit vormt een aanzienlijke last voor touroperators, waarvan er vele kleine en middelgrote ondernemingen (MKB’s) zijn. Touroperators moeten alternatieve tickets voor hun klanten regelen, die doorgaans op korte termijn veel duurder zijn. Tegelijkertijd krijgen ze geen vergoeding voor de oorspronkelijk geannuleerde vluchten.
Concurrentieverstoring
Deze concurrentieverstoring in de reisbranche heeft verstrekkende gevolgen en is nadelig voor de consument. Het is absoluut noodzakelijk dat deze dringende kwesties dringend worden aangepakt tijdens de komende herzieningen van de richtlijn pakketreizen en binnen het kader van de wetgeving inzake passagiersrechten. De Europese Commissie moet snel en beslissend optreden om de rechten en belangen van passagiers en reisorganisaties die hun klanten bedienen, te beschermen.
Reorganisatieprocedure
Air Belgium heeft een verzoek ingediend voor een gerechtelijke reorganisatieprocedure, een juridisch mechanisme dat bedoeld is om zijn schulden te bevriezen en binnen een tijdsbestek van vijf jaar over terugbetalingsvoorwaarden te onderhandelen. Belgische mediabronnen suggereren dat als dit plan goedkeuring krijgt van de gerechtelijke autoriteiten, passagiers tot een jaar moeten wachten op hun terugbetaling. Deze flagrante minachting voor de rechten van passagiers is in tegenspraak met de EU-verordening over de rechten van luchtvaartpassagiers (Reg. 261/2004), die bepaalt dat passagiers recht hebben op restitutie binnen zeven dagen na een vluchtannulering.
Foto copyright: Shutterstock.com.