In 2027 geven 55-plussers 10,68 miljard euro uit aan vakanties, dat blijkt uit onderzoek van ABN AMRO in opdracht van de ANVR. Door vergrijzing en vermogensgroei stijgt de vakantie-uitgaven van 55-plussers, waarbij 80% kiest voor een vakantie in het buitenland. Die generatie ziet vakantie als één van de belangrijkste levensbehoeften.

ABN AMRO verwacht dat de vakantie-uitgaven van deze groep vakantiegangers met bijna de helft stijgen van 7,17 miljard euro in 2022 naar 10,68 miljard euro in 2027. Dat concludeert zij in het rapport ‘Rijp voor avontuur’ waarin zij de vakantiebestedingen van 55-plussers in kaart heeft gebracht. Hierbij is rekening gehouden met onder andere vergrijzing, het prijsniveau van vakanties tot 2022 en de ontwikkeling van lonen en pensioenen. Op basis hiervan verwacht ABN AMRO dat de totale vakantiebestedingen van 65-plussers tot 2027 met 810 miljoen euro stijgen naar 5,07 miljard euro per jaar. Maar ook de vakantiebestedingen van de groep 55-64-jarigen zitten stevig in de lift. ABN AMRO verwacht dat zij in de komende jaren 2,7 miljard euro per jaar meer uitgeven aan vakanties. In 2027 komen de vakantiebestedingen van 55-64-jarigen dan uit op 5,61 miljard euro.

Verder, luxer en uniek

Zodra de kinderen van het financiële infuus zijn van hun ouders worden die laatste vermogender. Dat leidt voor vele van hen tot mogelijkheden om verder te reizen, luxere accommodaties te kiezen en unieke ervaringen te zoeken die voorheen misschien buiten hun bereik lagen. Deze financiële welvaart, gecombineerd met een verlangen naar nieuwe ervaringen, heeft geleid tot een opkomst van diverse reistrends onder de oudere generaties. Van actieve vakanties zoals wandelen in de Franse wijnstreken tot culinaire reizen in Italië; 55-plussers zijn avontuurlijker dan ooit tevoren, zo meldde de World Food Travel Association eerder dit jaar.

Seizoen verlengen

“Het is een bekend gegeven dat deze groep reizigers graag buiten de schoolvakanties reist, de toeristische sector kan hierop inspelen met een aanbod dat aansluit bij de behoeften van deze ouderen en daarmee hun seizoen verlengen”, aldus Frank Oostdam (directeur van de ANVR). Voor reisbedrijven is de populariteit van multigeneratie-reizen goed nieuws. Dit type reis wordt doorgaans ruim van tevoren geboekt.  “Wij pleiten al langer voor flexibele ‘snipperdagen’ zodat mensen hun vakanties beter kunnen spreiden en er meer ruimte ontstaat voor het samen reizen met meerdere generaties”, aldus Oostdam.