In 2017 sprak Travelpro met Ruud Raaijmakers en Eelko van Drongelen, die toen grootse plannen hadden met weflycheap. Inmiddels zijn we ruim zes jaar verder en viert het bedrijf haar tienjarig jubileum. Hoe gaat het nu met weflycheap? Maar ook, in hoeverre staan de heren achter hun uitspraken van zes jaar geleden. We praten bij met Eelko op het nieuwe kantoor in hartje Zwolle.

In zes jaar tijd kan er veel veranderen. Hoe kijk je terug op die jaren?
“De wereld is nu compleet anders. In 2017 hadden wij alleen weflycheap, waar we met zo’n zeven mensen, inclusief Ruud en ik, continu aan werkten. We hadden toen zelfs nog geen developers in dienst, alleen contentmarketeers. We waren destijds op een ouderwetse manier, tussen aanhalingstekens, content aan het produceren door blogs te schrijven, en we waren natuurlijk ook altijd bezig met het verkrijgen van de beste deals die uit vliegtickets en pakketreizen bestonden. Onze focus lag destijds niet op Nederland Omdat we geen eigen developers in dienst hadden, werkten we samen met een bureau en daardoor waren we redelijk beperkt in wat we konden doen.”

Wanneer werden de eerste developers aangenomen?
“In 2018 namen we onze eerste developers aan. We wilden weflycheap technisch meer optimaliseren, en ook meer in de reisbranche gaan doen door andere concepten te lanceren. Dat was de geboorte van Blue Flamingos, in ieder geval de BV waar de development-capaciteit onder viel. We zijn knetterhard gaan werken aan de vernieuwde website van weflycheap en hebben  vakantiebesparen.nl en Travelstamps (bestaat nu niet meer)gelanceerd, ons eerste concept ontwikkeld door onze eigen developers. Vakantiebesparen.nl is een prijsvergelijker van pakketreizen, en met weflycheap pushen we het beste aanbod van touroperators, airlines et cetera.”

Toen de nieuwe website van weflycheap helemaal klaar was, was daar Covid…
“Begin maart 2020 is de totaal vernieuwde website gelanceerd en niet veel later viel alles stil vanwege de pandemie. Dat was voor ons een hele grote klap, onze omzet viel met 100% terug. Dat gold natuurlijk voor iedereen in de reisbranche. Voor ons was het enorm vervelend dat we een deel van ons uitstaande geld niet meer terugkregen. We hebben als affiliate iets minder cashflow, iets minder vet op de botten. Dankzij de regelingen van de overheid zijn we overeind gebleven, maar ook omdat we Blue Flamingos verder hebben opgetuigd.”

Vertel?
“We hebben een goed team aan marketeers en developers en zijn met Blue Flamingos aan de slag gegaan voor partners. Dat was ook het oorspronkelijke plan, dat we voor derden concepten gingen uitrollen, maar dan voor bedrijven in de reisbranche omdat we daar ons netwerk in hebben. Dat ging nu dus niet door, waardoor we ons netwerk flink moesten verbreden en zijn we concepten gaan uitrollen voor bedrijven die tijdens de pandemie juist floreerden. We zijn aan de slag gegaan voor onder meer Voskamp, Toelevering Online, De Vries Trappen, Uitgekookt en MarketingOost, waardoor we onze developers en marketeers in dienst hebben weten te houden.”

Lees meer in Travelpro.
https://issuu.com/travel-pro/docs/tp12/56