Travelpro ontvangt meldingen van Nederlanders die met FTI reizen, dat hoteliers in het buitenland geld eisen ondanks dat de reis al volledig bij boeking is betaald.
De Duitse touroperator FTI kondigde vanochtend aan dat het een faillissementsaanvraag heeft ingediend bij de rechtbank in München. Dat deed het bedrijf via een persbericht.
Vast in Turkije
“Wij zitten tot dinsdagnacht vast in Turkije, dan gaan we godzijdank weer naar huis. Maar we moeten wel even de hotelrekening betalen, welke we al in oktober betaald en geboekt hebben in de complete reis. De hoteleigenaar vrezen voor hun geld”, aldus één van de reacties.
Wat te doen…
Een andere Nederlandse toerist laat weten: “Wij zijn getroffen door het faillissement van FTI. Wij zijn momenteel op vakantie in Egypte. Pakket genomen, vlucht en hotel. Maar nu moeten we het hotel betalen. Wat te doen…”
“Ik zit ook in Egypte en nu krijg ik de rekening van de kamer om te betalen, terwijl ik alles al betaald heb. Volgens mijn verzekering krijg ik niets terug als ik nogmaals betaal. Wat moet ik doen?”
Travelpro heeft navraag gedaan bij de persafdeling van het reisbedrijf in Duitsland. Een perswoordvoerder laat weten: “Omdat we momenteel veel e-mails ontvangen, vragen we om uw geduld. We zullen zo snel mogelijk antwoorden.”
De touroperator heeft een webpagina met daarop de meest gestelde vragen over de faillissementsaanvraag van het bedrijf.
32 reacties
Vraagje wie het antwoord weet. Heb geboekt van 24tm4 augustus alleen omdat FTI failliet is. Kan ik me geld terug krijgen of niet heb email maar vertrouw het niet ze moeten het maar gaan regelen
Wij zaten in Turkije in Hotel Side Mare van 24 mei tot en met 4 juni geboekt via FTI en hebben daar niks meegekregen van de problemen bij FTI het hotel personeel bleef tot de laatste minuut vriendelijk.
Wij zitten momenteel in Thailand het hotel zet ons mega onder druk om de hotel kosten van 14 dagen te betalen terwijl ze dondersgoed weten hoe en wat. Fti laat ons in het donker zitten hoe kunnen we het best hiermee omgaan ?
Hoi zitten vast in Jaz Grand Marsa worden gestolk van smorgens to ‘s avonds om de hotel rekening te betalend. De receptie mensen heel agressief en dreigend. Het is betalend of wij mogen het land niet uit, dreigend met de politie in te schakelen, kopie van de Belgische paspoort hebben ze naar de luchthaven gestuurd zo dat we niet kunnen vertrekken. Ping Pong spel FTI lokaal niet vast te kregen…, VakantieDiscounter stuur ons naar FTI en ondertussen zitten wij hier vol dreigementen.!
Wat moeten wij doen ?
Hier in Sharm El Sheik vanmorgen 400 dollar moeten betalen anders moesten we weg. Of de transfer (of vliegreis) terug doorgaat valt nog te bezien. Je krijg van FTI niemand te pakken en vakantiediscounter schuift het van zich af.
Ik had via prijsvrij geboekt.
Heb $1079 moeten betalen.
Ben vandaag thuis gekomen en heb vanmiddag met prijsvrij contact opgenomen.
Moest de rekening per mail sturen. Einde middag stond het geld al netjes teruggestort op mijn rekening.
Dat is wel heel snel en netjes.. ben benieuwd of ze dat vaker doen want wij kregen te horen dat we moeten indienen bij dat Duitse fonds maar via Prijsvrij zelf zou stukken makkelijker zijn
Bedankt voor deze tip! Ik heb contact opgenomen met FTI, maar nog niet met Prijsvrij (hebben ook geboekt met Prijsvrij). Wij hadden dezelfde situatie.. Thnks voor sharing!
Ik snap nog steeds niet waarom het reisbureau de hotelkosten die veruit betaald worden door ons niet ook bij aankomst betaald
Ik zit ook in egypte hurghada ik sta op om boodschappen te doen en dan werkt mijn hotel pasje niet meer. Ik moet nu 700 euro betalen of eruit zeggen ze. ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik zit hier al vanaf 1 juni
Als het goed is heb je intussen via je reisbureau of online aanbieder een brief ontvangen van FTI, die de hotelier verzekert van vergoeding via het Duitse noodfonds. Maar let op; alleen de hotelier heeft recht op deze vergoeding, jij als gast hebt dat niet aangezien jij geen overeenkomst hebt met je hotel, maar met je reisaanbieder. Sommige aanbieders adviseren om toch maar te betalen om escalatie te voorkomen, maar je krijgt van hen geen garantie voor declaratie. Betalen zal ongetwijfeld rust geven, maar ga er maar vanuit dat je dat geld kwijt bent. Sterkte!
Ons hotel in Hurgada zegt tegen ons het DRSF niet te kennen en eist van ons om ff €2000,- neer te tellen!! Schandalig dit. Zit je hier met 2 jonge kinderen.
Ons hotel accepteert deze brief niet van het garantiefonds en zegt dat we zelf moeten betalen
Gelukkig is inmiddels bevestigd dat je je geld niet kwijt zal zijn en je dus gewoon kan betalen en achteraf wel kan claimen, heeft hopelijk wat rust voor veel mensen ondanks dat zon bedrag voorschieten ook niet alles is en de stress van de afgelopen week is ook niet tof
Wij zitten nu ook in hurghada. Mensen worden gedwongen om binnen een uur te betalen of anders het hotel te verlaten. In dit hotel gaat het om 8 boekingen maar andere hotels is echt een drama. Voor ons is geen contact mogelijk met lokale FTI en prijsvrij stuurt ons de woestijn in. Ze adviseren te betalen en de rekening naar de Duitse SGR te sturen.
Ik heb een boeking en dus overeenkomst met prijsvrij!
Ik zit ook in egypte hurghada ik sta op om boodschappen te doen en dan werkt mijn hotel pasje niet meer. Ik moet nu 700 euro betalen of eruit zeggen ze. ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik zit hier al vanaf 1 juni
Ik had via prijsvrij geboekt. Heb $1079 moeten betalen. Ben vandaag thuis gekomen en heb vanmiddag met prijsvrij contact opgenomen. Moest de rekening per mail sturen. Einde middag stond het geld al netjes teruggestort op mijn rekening.
Wij kregen op 3 juni een rekening van het resort gepresenteerd van 1100 euro terwijl we uiteraard al betaal hadden. Wij vlogen gelukkig op 4 juni al weer naar huis en heb de rekening dan ook niet voldaan omdat je je geld nooit meer terug ziet. Onze vakantie was gelukkig al voorbij dus dat maakt het wel wat makkelijker om te weigeren.. de toon werd steeds onvriendelijke en dreigender maar we hebben voet bij stuk gehouden en niet betaald. We hebben van de FTI een brief ontvangen die we af konden geven waarin geschreven werd dat het hotel betaald zou worden vanuit het garantiefonds tot een maximum van 80 euro per persoon per nacht. Na veel discussie, stemverheffingen en ellende gaven ze uiteindelijk op en konden we gewoon gaan. De transfer en vlucht ging ook gewoon door. Wij hadden het “geluk” dat we een dag na het faillissement al terug vlogen dus “op straat zetten” ging bij ons niet meer..
Wij zittn nu in hurghada Egypte , al bijna een week en er kwamen ineens hotel medewerkers naar ons toe dat we onze kamer moeten betalen. Hele discussies gehad met het personeel dat wij alles al betaald hebben en het niet ons probleem is. fti NOODNUMMER geprobeerd te bellen niet bereikbaar morgen ochten pas weer. Ik ben hier met mijn 32 weken zwangeren vrouw het is avond en als ik nu niet betaal worden we nu per direct het hotel uitgegooid. Ik ga met mijn vrouw natuurlijk niet op straat staan dus heb de kamer nog maals betaald. En nu lees ik overal dat als je betaald dat je jou geld niet terug krijgt , had ik dan met mij zwangere vrouw onder een camel moeten slapen of al onze spullen inpakken meesjouwen en een ander hotel zoeken ? ONACCEPTABEL Fti zegt niet betalen op de website maar ze beseffen niet dat mensen met hele gezinnen opstraat komen te staan op het moment.En wat als je niet kan betalen, het zijn tenslotte allinclusive vakanties en sommige komen voor de rust maar sommige mensen komen ook voor het budget. Echt schandalig dit wat wij hier meemaken. 1 TIP VOOR IEDEREEN DIE HIER MEE DEALD OP HET MOMENT, ZET JE PINPAS OM NAAR WERELD.
Hi Santino, je had het Duitse Garantiefonds kunnen bellen, er is een speciaal noodnummer, er wordt naar verwezen op de site van FTI. Het heeft ook in de boekingsbevestiging gestaan dat de boeking onder dit fonds valt. Je zou het zsm bij hun kunnen claimen. Wellicht dat je je geld nog terug kan krijgen.
Succes!
Kregen vandaag via brief van hotel te horen over het faillissement en het verzoek de hotelrekening te betalen. Hoezo, hebben alles betaald in mei. En volgens Vakantiediscounter reizen wij niet via FTI, want dat zou op de reis- bevestiging moeten staan. Dat is niet het geval.
Wij zijn niet van plan dit te betalen en tevens op geen enkele wijze contractueel verbonden met in ons geval Rich Melissa Hotel.
Niet normaal meer ,iedereen heeft toch een mail gekregen dat de verzekering van fti de kosten betaald waar is nu het probleem? De verzekering had zich beter met de hotels in verbinding kunnen zetten ipv. Vakantiegangers als doel neer te zetten
Hotel beweert de brief DRSF, het Duitse garantiefonds niet te kennen. De verzekering van FTI. Ze zeggen nu betalen en zelf declareren bij de verzekering. Terwijl ze dat zelf moeten doen. Maar ze zeggen dat ze geen contact krijgen met FTI. Ze moeten dit inderdaad daar zelf halen maar dat doen ze niet, ze vallen gasten er mee lastig, echt schandalig dit.
Vanochtend om 8 uur overvallen door 4 medewerkers in onze hotel kamer. Vanwege het faillissement moesten we per direct betalen voor het verblijf terwijl het onze 2e dag is. We werden gedwongen en overal heen begeleid om geld te pinnen. Onze pinpassen werken niet in Egypte en we konden ook niet overboeken. Met het kleine beetje geld dat we mee hadden hebben we een gedeelte kunnen betalen. Familie leden uit Nederland hebben de rest overgeboekt naar het hotel. Egyptisch volk is het meest vieze volk wat ik ooit heb meegemaakt.
Wat verschrikkelijk zeg. Jullie hebben al betaald neem ik aan? In welk hotel zitten jullie als ik vragen mag? Ik ga 18 juni ( als het goed is )
Wij moesten in Egypte direct betalen anders werden wij het hotel uitgezet. Welke keus heb je als je touroperator niet reageert. Dan kan je niet rustig wachten.
Ik zit ook in Egypte en nu krijg ik de rekening van de kamer om te betalen terwijl ik alles al betaald heb.
Volgens mijn verzekering krijg ik niets terug als ik nogmaals betaal. Wat moet ik doen?
Hoi Christien. Wij zaten in dezelfde situatie in het Hilton hotel in Marsa Alam. Het hotel bleef erop aandringen dat we de factuur direct ter plekke zouden voldoen. Vanuit een bevriende reisleidster in Nederland kregen wij het advies om absoluut niet in te gaan op dit verzoek en ook niet op eigen gelegenheid andere terugvluchten te boeken. Geen enkele verzekering of garantiefonds vergoedt dit. Wij hebben volgehouden en gedaan alsof we de factuur niet konden betalen. Uiteindelijk heeft de hotelier geen rechtstreekse vordering op de gasten dus ook geen juridische grondslag om betaling te eisen. Uiteraard proberen ze je van het tegendeel te overtuigen omdat zij geld willen zien. Ons advies is dan ook om je niet gek te laten maken, rustig te blijven voor zover dat lukt en niet in te gaan op het betaalverzoek. Ze kunnen je uiteindelijk niets maken. Wij zijn uiteindelijk vandaag zonder al teveel gedoe gewoon teruggevlogen met de geplande vlucht. Dat zal ook voor u gelden; het garantiefonds is verplicht om je te repartrieren. Het komt goed! Sterkte.
Check op de reis onder SGR valt. Dan dien je daarna je rekening daar in. Niet ideaal, maar dan krijg je wel je geld terug in ieder geval.
Als jouw reisbureau of online aanbieder de reis bij FTI touristik heeft ondergebracht geldt SGR niet, aangezien FTI niet is aangesloten bij SGR maar bij het Duitse noodfonds. Maar let op; dit Duitse noodfonds vergoed de kosten die gasten ter plekke aan het hotel vergoeden NIET. Ook op eigen gelegenheid geboekte terugvluchten worden NIET vergoed. Ook niet achteraf als je een betaalbewijs kan overhandigen. Sommige verzekeraars en hulpdiensten adviseren je toch te betalen maar geven ook aan geen garanties af te geven dat je deze kosten kunt declareren. Dit is puur om escalatie ter plekke te voorkomen. Wij hebben betaling geweigerd en na vele dreigementen ging het hotel daar toch mee akkoord. Mede doordat wij een dag later (4 juni) al naar huis vlogen én FTI intussen een brief heeft opgesteld waarin staat dat hoteliers gedekt worden vanuit het Duitse noodfonds. Logisch ook; de hotelier heeft een overeenkomst met FTI en dus ook een vordering op het noodfonds. De gasten zelf hebben geen rechtstreekste overeenkomst dus ook geen vordering op dit fonds. Gelukkig verliep onze terugreis volgens planning, al wisten we dat pas toen we een boardingpass kregen op de luchthaven. Sterkte aan iedereen die nu ter plekke nog in de stress zit.
FTI was niet bij SGR aangesloten dus is er geen aanspraak op SGR.
Heb je rechtsbijstand verz in Nederland bel die