De (grote) Nederlandse reisorganisaties hebben flinke kritiek op het SBS 6-programma ‘Red mijn Vakantie!’ van Alberto Stegeman dat vanaf aanstaande zondag wekelijks is te zien, dat meldt RTL Boulevard in de uitzending van vanavond (vrijdag 12 augustus). Welke organisaties kritiek hebben op het SBS 6-programma wordt niet gezegd. De reisorganisaties vinden dat het in het programma erop lijkt dat alles de schuld is van de reisorganisatie. RTL Boulevard presentatrice Bridget Maasland confronteerde Stegeman met de problemen die de reisorganisaties in zijn programma zien. Maasland: ‘‘Zij vinden dat jij vaak van een mug een olifant maakt en de camera recht in het gezicht duwt. Ook bij reisleidsters én in de montage zou het nodige mis gaan. Daarnaast zouden sommige dingen die je op vakantie tegenkomt of meemaakt helemaal niet zo erg zijn, maar laat jij mensen denken dat het erg is’’.

[poll id=”54″]

Stegeman ziet in de kritiek van de reisorganisaties juist het probleem. ‘‘Als iemand in een rolstoel geholpen wil worden en die wordt niet geholpen… Als reisorganisaties dingen niet goed hebben georganiseerd dan vind ik het flauw dat zij dat zelf niet durven toe te geven.’’ Maasland tegen Stegeman: ‘‘Reisorganisaties zeggen ook dat ze niet met klanten kunnen communiceren als de klachten er eenmaal zijn, omdat jij er altijd tussenzit’’. Stegeman: ‘‘Ja, dat is ook een mooie. Het gaat om gasten die al dagenlang hebben geprobeerd om de reisorganisatie of reisleiding te bereiken. Ze krijgen op geen enkele manier hulp. Ze moeten de feiten niet omdraaien’’. Winston Gerschtanowitz: ‘‘En het is ook niet zo dat jij mensen op straat aanspreekt of er toevallig nog iets mis is…?’‘ Stegeman: ‘‘Nee, alle hulpoproepen komen binnen via het noodnummer dat wij al een paar jaar in gebruik hebben’’.

‘‘Ik ben onder andere in Bulgarije, Spanje, Griekenland en Turkije geweest. Ik heb de indruk dat hoteleigenaren en reisleidsters al heel snel weten wanneer ik in een (bad)plaats ben. Dat gaat heel snel rond. Desondanks lossen zij de problemen niet vaak op. Ik heb al veel meegemaakt, maar toch zie ik weer dingen waarvan ik denk; hoe durft een reisorganisatie dit haar gasten aan te bieden. Ze zijn niet blij als we komen, maar dan moeten ze hun spulletjes maar op orde hebben. Een reisorganisatie hoort haar gasten te helpen. Als ik op vakantie ga, boek ik over het algemeen niet bij een reisorganisatie. Ik zoek het lekker zelf uit. Ik heb teveel gezien en meegemaakt om bij een grote Nederlandse reisorganisatie te boeken. Het kan goed gaan, maar het kan ook heel goed fout gaan’’, aldus Stegeman. Het programma van Stegeman werd in voorgaande seizoenen wekelijks door een miljoen mensen bekeken.