TravelPro heeft vandaag de website www.redonsvanalbertostegeman.nl gelanceerd. Dit als reactie op de ongenuanceerde en onzorgvuldige manier waarop Alberto Stegeman als presentator van het SBS 6-programma ‘Red mijn Vakantie!’ de Nederlandse reisbranche steeds weer aan de schandpaal nagelt. Tom van Apeldoorn, uitgever van vakblad TravelPro gaf vanavond in RTL Boulevard een toelichting op het idee.
Van Apeldoorn kent de reisbranche door en door en is verontwaardigd over de manier waarop Stegeman het programma maakt. Van Apeldoorn: ‘‘Reisorganisaties- en medewerkers worden door Stegeman neergezet als een stel domme ezels, dat beeld is belachelijk. We hebben het over een zeer professionele branche die jaarlijks voor miljoenen gasten een perfecte vakantie verzorgd. Hij mag van ons best twee mensen helpen die een slechte kamer hebben getroffen, maar overdreven en vaak onnodig de betrokken reisorganisatie te kijk zetten gaat mij te ver’’. Het vakblad, TravelPro, besteedde deze week veel aandacht aan het programma ‘Red mijn Vakantie!’ op haar website. ‘‘Wij waren zeer verrast door de vele reacties. Het zit diep in de branche en wij hebben dan ook besloten hier iets mee te doen. Touroperators kunnen zichzelf niet verweren. Zij zijn het onderwerp van gesprek, maar wij zijn een vrij medium en ook wij knokken wel eens met een touroperator, maar dan op basis van hoor en wederhoor en niet zoals in Red mijn Vakantie!’’, aldus Van Apeldoorn.
Trend
Met www.redonsvanalbertostegeman.nl wil TravelPro/Van Apeldoorn de Nederlandse reisbranche en consument een platform bieden om negatieve ervaringen met het programma met elkaar te delen, maar ook om te discussiëren over de manier hoe te reageren wanneer er een filmploeg binnenvalt. Van Apeldoorn: ‘‘Bedenk goed dat Stegeman met zijn programma niet alleen de touroperators en reisbureaumedewerk(st)ers keihard raakt, maar ook reisleiders, hoteleigenaren, receptiemedewerk(st)ers en campingeigenaren. Stegeman doet het in zijn programma voorkomen de oplossing te bieden, maar een ANVR-aangesloten touroperator en reisbureau bieden deze oplossingen óók! Maar deze krijgen in zijn programma niet de mogelijkheid het probleem op te lossen zonder dat het alsnog wordt uitgezonden. Daarnaast knipt en plakt hij dat het een lieve lust is waardoor cruciale informatie in het verhaal voor de kijker ontbreekt. Zoals ‘Red mijn Vakantie!’ wordt gemaakt vind ik, en velen met mij, het een vreselijk programma. Goedkoop en veel leedvermaak zonder na te denken over de consequenties voor reisorganisaties. Ik kan mij niet voorstellen dat dit is wat de gemiddelde Nederlander wil zien op televisie’’.