Vorige week mocht ik op bezoek bij Baobab Reizen, waarvan het kantoor is gelegen in de Zeeheldenbuurt in Amsterdam.

De straten daar zijn vernoemd naar zeehelden en ontdekkingsreizigers, een betere plek kan je je als reisorganisatie toch niet bedenken, zeker niet als Baobab zijnde.

Ook bij Baobab gaan ze zich de komende periode meer richten op de verkoop via het reisbureau. De verschuiving van directsellers richting het reisbureau zien we de laatste maanden (jaren?) meer en meer gebeuren. Iedereen profiteert in feite van elkaar.

Baobab Reizen is, zoals ik het heb begrepen, altijd een directseller pur sang geweest.

Viezee vertelde mij zijn verhaal over de oprichting van Baobab, zijn manier van werken, de moeilijke klik met de branche in het begin en het feit dat de branche nog weinig koek had gegeten van ‘online’ in het begin van de jaren ’90.

Viezee laat zijn taken als CEO van Baobab na 40 jaar overnemen door Mark Groen en Raymond Hoevenaar en gaat zelf als commissaris verder.

Alle drie de heren benadrukken het feit dat een Baobab-reis niet zomaar een reis is. Je moet het product kennen, proeven, voelen. Pas dan kan je je klant vertellen wat Baobab voor hem, haar of het gezin in petto heeft.

Zowel bij zelfstandig reisorganisaties en reisbureaumedewerkers die ik spreek, heeft men het meer en meer over het beter leren kennen van een product, specialiseren. Met Baobab die via het reisbureau wil gaan verkopen zou ik zeggen; direct specialiseren!

Arjen Lutgendorff
a.lutgendorff@reisburoactueel.nl