De laatste tijd is de prijs van ruwe olie significant verlaagd. Daarmee rijst hier en daar de vraag wanneer de tarieven van de tickets van de luchtvaartmaatschappijen omlaag gaan. TravelPro hoofdredacteur Tom van Apeldoorn schreef er in de eerste uitgave van dit jaar zijn column ‘Shell-gevoel‘ over, namens KLM Nederland reageerde directeur Harm Kreulen.

“Op zich kan ik die vraag wanneer de tickets van de luchtvaartmaatschappijen omlaag gaan wel begrijpen, maar de koppeling tussen olieprijs en tarieven van tickets is minder logisch dan men denkt.

Ten eerste is het zo dat vliegtuigen vliegen op jet-fuel/kerosine. Dat is wat anders dan ruwe olie.  Er zit dus nog een (kostbaar) raffinage-proces tussen. Daarnaast wordt de ruwe olie betaald in Amerikaanse dollars. Deze dollars zijn significant gestegen ten opzichte van de euro waardoor de prijsdaling voor een groot deel weer teniet gedaan wordt. Tot slot is de prijs voor ruwe olie bij veel luchtvaartmaatschappijen voor een kleiner of groter deel ‘gehedged’ waardoor prijsdalingen (of verhogingen) pas na afloop van de hedge hun effect hebben. Belangrijk is verder om te beseffen dat KLM geen fuel surcharge meer heeft. Jaren geleden zijn wij daar van afgestapt. Wij kennen nu een structuur van netto prijzen plus een ‘carrier imposed charge’. De netto prijs plus de carrier imposed charge is de eindprijs voor de consument waarmee wij adverteren en die wij quoten via KLM.nl en die via de CRS’en gequoot wordt.

Maar afgezien van al het bovenstaande is het vooral zo dat de hoogte van de tarieven van de tickets bepaald worden door de markt, door vraag en aanbod. Feitelijk worden de tarieven dus niet bepaald door de hoogte van de kosten-componenten (zoals onder andere kerosine). In de luchtvaart geldt geen ‘kostprijs-plus’. Was het maar waar! Immers dan zouden wij onze winstmarges kunnen bepalen via onze pricing. In de praktijk wordt de prijs grotendeels gedicteerd door de markt en daarmee worden onze winstmarges bepaald door ons kosten-niveau. Het is dus van groot belang om het kosten-niveau (voor wat betreft de ‘manageable cost’ ofwel de beïnvloedbare kosten) heel strak te managen.”
Harm Kreulen (Directeur KLM Nederland)