Je kan beter niet de groeten van Max krijgen, daar ben ik na de uitzending van 8 juni jl. wel van overtuigd. In die uitzending werd een probleem aan boord van een van de Costa-schepen behandeld. Er werd verbouwd, terwijl men met passagiers onderweg was. Dat leverde klachten op en Max dook daar eens heel diep in, tot zover niets vreemds tot de (deskundige ) aan het woord kwam.

Even voor het plaatje, Yda Matthijssen, de juriste van de ANWB, is voor zover ik mij heb laten informeren een prima vrouw, betrokken, een goede moeder en schaatsfanaat. Dus het is niet persoonlijk, maar wat een onzin kraamde zij uit tijdens de bewuste uitzending. Ik noem er even een paar. Zij zegt onder meer; ‘Ik ben geen veiligheidsdeskundige, dus kan er niet over oordelen’. Maar 30 seconde later vertelt zij de kijkers dat het schip in het dok verbouwd had moeten worden of zonder passagiers had moeten vertrekken. Oké Yda, nou even voor mij, zei je nou echt ‘Ik heb er geen verstand van, maar toch een mening’?

Dan beweer je ook nog dat de passagiers minstens 50% van hun reissom terug moeten krijgen. Waar baseer jij dat op? Sterker nog, is dat niet aan de Geschillencommissie Reizen waar jouw werkgever, de ANWB, ook bij aangesloten is om dat te bepalen. Dat is hier sowieso een punt van aandacht. Stip Reizen wordt stevig aangepakt, dat is logisch en vervelend voor die club, en Costa krijgt er ook van langs. Inderdaad, die cruise kan veel beter de volgende keer, maar waarom wordt Cruise Travel niet genoemd?

Ook zij hadden jammer genoeg passagiers aan boord, maar worden als volle ANWB-dochter door hun collega Yda geen een keer genoemd. Daar schuurt het voor mij nogal, de opmerking van de ANWB voorlichter die ik graag een keer bijles geef, dat er geen Cruise Travel klagers bekend waren bij Max verwijs ik direct naar het rijk der fabelen.

Het is toch van de gekken dat de ene touroperator de andere de maat neemt op televisie? Stel je voor dat Sunweb de klachten bij TUI gaat beoordelen, de wereld op zijn kop. En de pertinent foute mededeling van de PR functionaris dat Yda Stip Reizen niet een keer genoemd heeft, is door iedereen te checken via Uitzending Gemist. Het was exact vijf keer, dat was meer dan de presentator!

Zijn afsluitende mededeling richting ons dat Yda nooit 50% had mogen zeggen, omdat de vergoeding minstens 70% zou moeten zijn, laat ik al helemaal voor zijn rekening. Of beter nog, voor rekening van Cruise Travel. Die zullen wel heel blij zijn met de door hun collega’s geadviseerde te betalen schadevergoeding aan hun klanten.

De groeten van Tom,

Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl