Bent u, managers in de reisindustrie, bereidt om op het ANVR-Congres voor de cameraploeg van TravelPro te vertellen of u wel of geen gebruik maakt van botox?

Waarom zult u denken? Nou, ligt de Nederlandse reisbranche niet behoorlijk in de kreukels? Waar het ooit zo overzichtelijke en strak gestreken aanbod van touroperators als een malle werd geboekt door de Nederlandse reisagent, is dat vandaag de dag wel anders.

Een partij die al zo’n anderhalf jaar keihard werkt om het retail-vriendelijke aanbod strak te strijken, is het BAS/Fadiro-team. TolleReisen.nl, Ster Cruises, het zijn slechts enkele van de nieuwe merknamen die straks via het Retail Platform verkocht gaan worden en waarvan je als reisagent weet dat je er een commissie bij verdient waarvoor je je bed uit wilt komen. Hoe mooi is dat, alleen maar merken waar de commissie voor het oprapen ligt?

Het platform, waar 800 reisagenten via BAS/Fadiro mee werken, wil alleen maar 100% retail-vriendelijke merken. Wie zijn of haar aanbod wil aanbieden via het Retail Platform moet het merk aan de reisagent geven, dus ontsnappen uit handen van de (zelfstandige) reisagent, zoals Vacansoleil na tientallen jaren deed, is dan niet meer mogelijk.

Ik ben heel benieuwd of jullie straks nog de Jong Intra Vakanties, Buro ScanBrit, Sunair, Tenzing Travel, Travel Trend, Holland America Line, SolFly en TUI verkopen? Of gaan onder andere deze partijen speciaal voor dit platform een nieuw merk ontwikkelen? En gaan ze überhaupt meedoen?

Zeetours Cruises doet in ieder geval niet mee… Op 9 december aanstaande zullen we zien wie er bij het Retail Platform feest aanwezig zijn. De enige kritiek die ik nu nog hoor vanuit de retail; die nieuwe merken moeten natuurlijk wel een toegevoegde waarde hebben op het huidige aanbod. Als ik het zo heb begrepen, is dat wel één van de eerste dingen geweest waar men in Zwolle aan heeft gedacht.

Of ik niet bang ben dat het platform een soort botox-achtige pleister op de wond is voor de retail, een pleister die weer zal loslaten? Natuurlijk gaat de vergelijking met botox niet op, maar gaat het hier om de keiharde realiteit waar een deel van de reisbranche mee te maken heeft. De realiteit van touroperators die dus de keuze hebben om voor het retail platform te kiezen of voor een andere manier kiezen. Net zo’n lastige keuze als antwoorden op de vraag; gebruik je botox of niet?

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl