De mindfuck, in de reisbranche zijn we er maar al te goed in. De prachtige plaatjes uit brochures en te mooie videocampagnes zijn er in overvloed. Ik kan er niet bij dat mensen op basis van deze beelden een keuze maken, maar blijkbaar werkt het goed.

De afgelopen week passeerden er weer enkele momenten waarop mensen zich vast voor de gek gehouden voelden. Zo werd er massaal gebruik gemaakt van ‘Blue Monday’, dat ook op Twitter hoogtijdagen beleefde. De zogenaamd meest deprimerende maandag van het jaar. De discussie is nog steeds gaande: werd ‘Blue Monday’ door psycholoog Cliff Arnall middels een wetenschappelijke formule verklaard of was het een PR-stunt van Sky Travel. Wat denk jezelf…

Sommige mensen dachten ook dat het nieuws dat het Transavia-personeel niet meer in Hurghada overnacht, terwijl vakantiegangers er wel overnachten, een mindfuck was. Inderdaad een verhaal waar je mond van openvalt. En het reisadvies? Dat blijft natuurlijk een dingetje…

Dan zorgde ik zelf ook voor een soort mindfuck door het nieuwsbericht ‘VS: Mijd Caraïben en Zuid-Amerika bij zwangerschap’ in onze nieuwsbrief in te korten tot ‘VS: Mijd Caraïben en Zuid-Amerika’. Waarschijnlijk weet de oplettende lezer al waar dit bericht over ging, inderdaad, het zikavirus dat mogelijk een verhoogde kans geeft op afwijkingen bij het ongeboren kind. Wetenschappelijk is dit overigens nog niet aangetoond, maar het Amerikaanse volksgezondheidsinstituut CDC raadt zwangere vrouwen in ieder geval af om naar de Caraïben en Zuid-Amerika af te reizen.

Het inkorten van de kop leek mij geen ramp en zou de lezer waarschijnlijk nog meer triggeren om het bericht te lezen. En als reisadviseurs willen we weten waar we onze gasten in ieder geval voor moeten waarschuwen. Niet veel later werd ik gebeld door een ondernemer die zaken doet in het Caribisch gebied. Hij was niet bepaald blij met het bericht, volgens hem deed ik aan Telegraaf journalistiek.

Vanuit zijn positie begrijp ik de reactie, maar of de kop ‘VS: Mijd Caraïben en Zuid-Amerika’ de lezers van TravelPro werkelijk geestelijk in verwarring of op het verkeerde been heeft gezet? Zou er één reisagent zijn geweest die alleen de kop heeft gezien en dacht dat de Amerikanen gek zijn geworden of misschien zelfs heeft gedacht dat hij of zij maar beter geen Caraïben en Zuid-Amerika meer kon verkopen? No way, iedereen weet toch…chillen met je billen op de Antillen.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl