“Ik houd van werken, zolang het werken is waarvan ik houd”, want dat is wat je doet wanneer je in de reisbranche werkt. In ieder geval, in de meeste gevallen niet voor het geld.

“Vaak moet er iets gebeuren voordat er iets gebeurt”, hoeveel voorbeelden kunnen we hiervoor wel niet bedenken, helaas.

“Je moet schieten anders kun je niet scoren.” Volgens mij zijn we hier in de reisbranche wel goed in. Dingen uitproberen, doe het! Twijfel niet en waag eens een kans, blijf niet in het oude denken vastzitten.

“Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor.” Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg managers in de branche zijn die zo denken.

“Je gaat het pas zien als je het doorhebt.” Sommige collega’s werken al jaren in de branche en komen opeens ergens achter. Blijf die trainingen doen, blijf die workshops bezoeken, blijf op studiereis gaan, blijf met je mensen praten!

“Ervaring. Dat heb je of dat heb je niet.” Als er een branche is waarin ervaring belangrijk is, dan is het de reisbranche wel. Mooi citaat om op de gevel te zetten.

“Als je te laat bent, moet je zorgen dat je op tijd vertrekt.” Inderdaad, super irritant wanneer iemand tijdens een studiereis of afspraak te laat is. Ga gewoon op tijd weg. Ja, ik ben ook wel eens te laat.

“De één zet muziek op de andere dansen mee.” Vul zelf maar in of je de muziek opzet of dat je meedanst.

“Je kan beter ten onder gaan met je eigen visie als met de visie van een ander.” Genoeg Nederlandse reisbedrijven die zich hieraan hebben gehouden.

“Wij hebben het uitstekend gedaan, simpelweg omdat we niet beter konden.” Als je maar keihard je best doet op je werk!

“Hoe simpeler hoe beter. Want hoe minder keuze je een speler laat, hoe groter de kans dat hij het juiste doet.” Ik zie het veel bedrijven al doen. Een selectiebrochure, hooguit twee of drie opties geven. Maak het niet te ingewikkeld voor je klant.

“Als je niet kan winnen, moet je zorgen dat je niet verliest.” Voor heel veel bedrijven in de reisbranche van toepassing. Van luchthaven tot airline en van OTA tot reisbureau.

“Ieder nadeel heb zijn voordeel.” Ga niet zitten mokken wanneer je een keer moet overwerken of wanneer iets niet lukt tijdens je werk. Always look on the bright side of life.

“De waarheid is nooit precies zoals je denkt dat hij zou zijn”, dus mail ons wanneer je weer eens met zo’n gevalletje te maken hebt.

Veertien uitspraken waarvan ik het idee heb dat reisprofessionals er nog wel eens iets aan kunnen hebben. Met dank aan Johan Cruijff, maar dat is logisch.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl