“Het is onzin dat er een heleboel geld te kort is bij TravelBird en dat wij het geld van reizigers en leveranciers gebruiken om onszelf te financieren”, dat laten Symen Jansma (CEO en co-founder TravelBird) en Steven Klooster (CFO TravelBird) weten tegenover TravelPro in een interview dat is te lezen in de nieuwste editie van het magazine .
Foto: Steven Klooster en Symen Jansma.
Volgens Klooster is de balans verkeerd gelezen door de auteur van het artikel op 925.nl. “Zo is er bijvoorbeeld een hele belangrijke post op onze balans en dat zijn de vooruit ingekochte tickets. Iedereen in de reiswereld weet dat dat uitgaven voor de toekomstige reiziger en niet voor TravelBird zijn. Alleen deze verkeerde interpretatie van 925.nl scheelt al € 18 miljoen.”
“Als je het sommetje goed maakt, dan zie je dat we het geld van reizigers helemaal niet hoeven te gebruiken en dat we juist heel levensvatbaar zijn. 925.nl kijkt naar de balans van 2015 en wij zijn natuurlijk in een jaar bezig om naar winstgevendheid te bouwen en dat weet hij niet. Hij baseert zich op het jaarverslag en dat mag, maar hij had beter even langs kunnen komen of kunnen bellen voor een uitleg. Maar ook binnen het jaarverslag heeft hij een aantal grove inschattingsfouten gemaakt”, aldus Klooster.
Over het feit dat een mezzanine lening (die onlangs werd afgeslotenTravelBird onlangs afsloot) een zwaktebod zou zijn, laat Jansma weten: “Je gaat toch niet zomaar velen miljoenen op tafel leggen, omdat je een leuk gesprek hebt gehad. We hebben een gedegen proces gevolgd, ze hebben in de boeken gekeken, we hebben een presentatie moeten geven en we hebben elkaar recht in de ogen gekeken. Dit soort leningen voorziet in de behoefte, omdat banken er niet meer zijn voor ondernemers. Voor mij als aandeelhouder is het ook prettig dat we niet hoeven te verwateren, dat we geen nieuwe investeerders aan boord hoeven halen. Rocket is 25% aandeelhouder en enkele anderen en ik hebben de rest. Of een beursgang aan de orde is? Absoluut niet. Op de een of andere manier is dat verhaal in het nieuws gekomen, niet uit mijn mond, maar ik wil niet naar de beurs.” De nieuwste editie van TravelPro is vandaag verschenen.