T2T, ja jongens, we gooien er nog een leuke afkorting bij met de komst van TRVL. Volgens mij krabt de halve reiswereld zich achter haar oren waar dit nu weer toe moet gaan leiden. Iederéén reisagent? Een geweldig idee, toch?!

Na de informatie kort tot mij te hebben genomen, zoals de meeste mensen tegenwoordig doen, leek het mij geweldig om alle hotels die ik tijdens studie- en persreizen heb mogen bezoeken te gaan verkopen aan vrienden, familie en goede kennissen. Een peulenschilletje waarmee ik een extra zakcentje kan verdienen, dat ik kan uitgeven aan leuke dingen, bijvoorbeeld eens overnachten in een leuk hotelletje aan de Nederlandse kust.

Ook binnen mijn vriendengroep is de lancering van TRVL niet onopgemerkt gebleven. Van de barman tot de loodgieter en van de advocaat tot de makelaar, ze hebben allemaal weleens ergens overnacht, hebben een goede babbel en kunnen uitnodigende teksten schrijven om hotelletjes te promoten. Ook zij hopen een extra zakcentje over te houden aan hun online bestaan als TRVL Agent.

TRVL Agent, zeg maar gewoon ‘travel agent’, iedereen kan het zijn. Helemaal als het gaat om het doorverkopen van een hotelovernachting. En wie daar over een paar maanden aan gewend is, kan waarschijnlijk door met het doorverkopen van excursies in de populaire bestemmingen. En met klachten krijg je helemaal niet te maken, want daarvoor kan je je vrienden, familie en kennissen doorverwijzen naar de desbetreffende partij waar de boeking is ondergebracht.

Wat een goed idee om gewoon iedereen alles zelf te laten verkopen aan elkaar. Ik snap niet dat andere partijen niet werken met een systeem waarmee ze consumenten commissie geven wanneer zij hun product weten te verkopen aan hun buurman, vrienden en volgens de eigen Wikipedia van TRVL zelfs aan compleet vreemden. Waarom werken hotels nog met partijen als booking.com en hotels.com, laat gewoon de mensen aan de mensen verkopen.

Ben benieuwd met wat voor een vaart het allemaal zal gaan lopen met het bedrijf dat zelf in haar voorwaarden aangeeft op geen enkele wijze aansprakelijk te zijn voor geboekte reisdiensten. Sta je daar als barman met een telefoon in je hand en een stel compleet vreemden aan de lijn aan wie je overnachtingen in Timboektoe hebt verkocht en de kamers toch overboekt bleken te zijn. Natuurlijk, Booking lost het wel op, maar echt vrolijk ga je er natuurlijk niet van worden.

Zonder twijfel is het een gezellige boel in het pand aan de Herengracht in Amsterdam, waar ook de andere traditionele reisbranche-vrienden van TradeYourTrip zijn gevestigd…lekker de boel opschudden.

Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl