“We zijn verheugd om te lezen dat Thomas Cook een stap zet in de richting, zoals we als Sambasso met de reisretail voor ogen hebben. De reisretail heeft namelijk krachtige eigen merken nodig waarbij we hier ook de bevestiging zien dat je niet twee kanalen kan bedienen met één label”, zegt Bert Wildeman (directeur Sambasso) desgevraagd aan TravelPro. Wildeman reageert hiermee op het nieuws dat Thomas Cook begin 2018 wordt geïntroduceerd als exclusief merk bij en voor alle retailpartners.
Wildeman: “Groot verschil met Sambasso is echter wel dat de merknaam geen eigendom is van de reisretail, zoals dat wel het geval is bij de Sambasso-merken. Hier staan we dus wat sceptisch tegenover, omdat het management van Thomas Cook op deze wijze zeer gemakkelijk de spelregels weer kan veranderen. Gebeurt dat, dan heeft dit grote gevolgen voor de reisretail. Ons doel is juist stabiliteit creëren. Wij zetten ons als Sambasso in voor een sterke retail, daarom maken we ons hard voor goede commissies. De retailer doet immers het werk met de verkoop en dus moet deze hiervoor worden beloond. Hoe Thomas Cook dit deel gaat aanpakken, weten we niet en is iets dat we moeten afwachten. Ook qua aanbod zijn er natuurlijk nog vragen. Gaat Thomas Cook via het nieuwe retailmerk hetzelfde aanbieden of zijn er beperkingen qua beschikbaarheid? Ook een punt waar we bij Sambasso alert op zijn, de reisretailer moet wat ons betreft hetzelfde kunnen aanbieden aan de klant als de touroperator via zijn rechtstreekse kanalen doet. Veel vragen, maar een positieve trend is ingezet.”