De Arubaanse regering heeft het moeilijke, maar noodzakelijke besluit genomen om de huidige opschorting van alle inkomende vluchten tot en met eind mei te verlengen. Deze maatregel is aan verandering onderhevig en er kunnen aanvullende preventieve maatregelen worden getroffen.

“Wij voelen met zijn allen wat voor een impact deze pandemie op de reiswereld, onze economie en uiteraard ons dagelijks leven heeft. We begeven ons op onbekend terrein en proberen hier zo goed mogelijk onze weg in te vinden. Ik wil jullie daarom persoonlijk laten weten dat de A.T.A. (Aruba Tourism Authority) nog altijd volledig toegewijd is aan het ondersteunen van onze samenwerking”, zegt Ronella Tjin Asjoe-Croes, CEO, Aruba Tourism Authority.

Als onderdeel van het nationale crisisteam, heeft Aruba zich voornamelijk gefocust op het hanteren van een integrale aanpak om deze uitbraak samen met de desbetreffende autoriteiten te lijf te gaan. “Een wezenlijk onderdeel hiervan is gedegen crisiscommunicatie en het bewaken en beschermen van de reputatie van Aruba. Het wereldwijde bereik en de verspreiding van deze pandemie heeft ons genoodzaakt om in rap tempo onze cross-channel marketingcampagnes stop te zetten en onze zichtbaarheid te beperken tot onze social mediakanalen, middels PR, evenals e-mailmarketing.”

“Dit alles heeft in een globale digitale COVID-19 strategie geresulteerd om met name de social mediakanalen van Aruba om te toveren van contentplatforms waarmee wij boekingen proberen te stimuleren, naar een platform om mensen vooral te inspireren en een positief gevoel te bezorgen. Hiermee laten we zien dat het mogelijk is om #TogetherWhileApart te zijn en dat ‘happiness will prevail.’ Op onze kanalen, van social media tot onze ECRM, YouTube en onze website Aruba.com, vind je content waarmee wij mensen vooral willen opbeuren en hen met diverse geluksmomenten een welkome, gezonde afleiding willen bieden. Op deze manier zorgen wij ervoor dat Aruba onder fans en herhaalbezoekers top-of-mind blijft en dat wij een positieve bijdrage leveren.”

Hoe nu verder?
“Hoewel wij het verloop nog niet kunnen voorspellen, weten wij wel dat Aruba weer open zal gaan. Immers is toerisme onze belangrijkste levensbron. De A.T.A. zal een onmisbare rol spelen in het herstel van de economie, wat uiteraard een hoge prioriteit heeft. We moeten onszelf uitdagen om volop aan de slag te gaan om ons bezoekersaantal weer op peil te krijgen en ervoor te zorgen dat onze economie weer aantrekt. We zijn bezig om speciale programma’s te lanceren om ervoor te zorgen dat toekomstige reizigers zich veilig voelen wanneer zij Aruba bezoeken. Zo werken wij aan een nieuw programma dat zich volledig toespitst op het ontwikkelen van geavanceerde protocollen op het gebied van hygiëne en sanitaire voorzieningen om zorgen die naar aanleiding van COVID-19 zijn ontstaan, weg te nemen.”

“Samen met onze partners uit de sector hebben wij het Tourism Recovery Marketing Plan (TRMP) ontwikkeld. In dit plan staan mogelijkheden en kansen op basis van verschillende scenario’s beschreven om, zodra de grenzen weer open gaan en lockdown restricties worden opgeheven, te kijken wat wij samen kunnen bereiken. Wat de toekomst ook uitwijst, het is van cruciaal belang dat wij ons merk opnieuw lading geven en dat wij de vraag naar Aruba optimaal stimuleren om zo high-value bezoekers aan te trekken.”

“Om de boodschap van het gehele team nog een keer kracht bij te zetten zeg ik het volgende: happiness will prevail.”