Namens de gehele Nederlandse reissector wil ik jullie oprecht bedanken voor het boeken van een georganiseerde vakantie of een onderdeel daarvan. Daarnaast vanuit het diepste van ons hart dank voor het feit dat jullie niet naar het reisbureau komen (of bellen of chatten) om te zaniken om je geld terug te krijgen. Bedankt Nederlandse vakantiegangers, dat jullie zo’n nuchter volkje zijn. Natuurlijk zijn er altijd een paar mensen die het niet begrijpen of die het geld door een veranderde situatie terecht nodig hebben, maar ook wij als reissector weten dat de meeste mensen deugen. Nogmaals, fijn dat jullie wél begrijpen dat het mes op de keel staat van de gehele reissector en een voucher accepteren in plaats van het terugvragen van de gehele reissom.
Wij begrijpen het dat je als vakantieganger, als trouwe klant van een reisbureau of touroperator, van binnen kookt van woede als je te horen krijgt dat je je geld niet terugkrijgt. Als reissector schreeuwen wij het daarentegen ook uit van woede dat juist de mensen waarvan je verwacht dat ze begrijpen hoe ze dingen moeten aanpakken in tijden van crisis, politici, dat blijkbaar toch niet helemaal begrijpen. Niet voor niets wil de top van de reiswereld dan ook met hen in gesprek. Niet om een wit voetje te halen, maar om uit te leggen dat de reissector inmiddels op de IC ligt, dat er een verschil is tussen een SGR-voucher en een airline-voucher, om nóg maar een keer om een steunfonds te vragen, dat er een eenduidig verhaal moet zijn. Op het (vakantie)eiland in Den Haag lijken ze wel Oost-Indisch doof voor de noodkreten uit de reiswereld. Over doof gesproken. Misschien moet er standaard een doorgewinterde reisprofessional naast een politici worden gezet die het heeft over reizen/vakantie, naast Irma, om direct aan media, kijkers en lezers uit te leggen hoe de vork in de steel steekt.
Doordat reisprofessionals niet als tolk naast politici staan, en politici roepen zonder overleggen, beleeft de reiswereld een rampweek. Zo’n moment dat je doorhebt dat je gaat flauwvallen. Een mokerslag, een absolute horrordag. De waarschuwingen vliegen Nederland om de oren: er dreigt een volledige meltdown in de Nederlandse reisindustrie en de reiswereld bestaat niet meer als iedereen geld terug wil in plaats van een voucher. Tot overmaat van ramp kwam gisteren naar buiten dat er ook sprake is van verbale en fysieke bedreigingen ten opzichte van reisprofessionals. Ik vond de verbale verwensingen die reisprofessionals krijgen (krijg de corona!) al vreselijk, maar fysieke bedreigingen? En zoiets treft dan altijd weer de groep die juist nu keihard moet werken. Klagers, in momenten van woede klaag je altijd bij de verkeerde. Iedereen leert toch om eerst tot tien te tellen? Het blijft altijd verbazingwekkend waartoe mensen in staat blijken te zijn.
Pandemieën, virussen en ziektes zijn ingewikkeld, maar ondertussen telt Nederland naast zeventien miljoen bondcoaches ook zeventien miljoen corona-experts. Helaas zijn daar de afgelopen weken ook zeventien miljoen voucher-/reisexperts bijgekomen. Ik kan jullie één ding vertellen: de reiswereld zit nog veel ingewikkelder in elkaar dan menig viroloog zich maar kan indenken. Zelfs gewaardeerde media in Nederland zou je het daardoor bijna niet kwalijk nemen dat ze niet even doorvragen. Misschien wordt het toch tijd voor een minister van Toerisme?
Maar ach, zal je je als vakantieganger wellicht afvragen, mijn leven hangt toch niet af van het feit of ik wel of niet op vakantie kan. De zorg en het onderwijs, dat zijn pas belangrijke sectoren. Inderdaad. Eens. Ik ga jullie zeker niet lastigvallen met heel veel cijfers, maar we zijn ook snel uitgepraat: de reissector draagt bij aan 10% van het BBP van de EU en is goed voor 23 miljoen directe en indirecte banen. Wij begrijpen ook dat veel Nederlanders zich verbazen over de enorme som geld die er vanuit de overheid naar KLM gaat. Zelfs binnen de reissector is er discussie waarom de één nu wel zoveel geld van de overheid krijgt en de ander niet en waarom KLM 15% extra waarde aan vouchers geeft terwijl zij als reisprofessional nog nooit zoveel hebben verdiend aan een KLM-ticket…
Vakantiegangers, de reissector wil en kan niet zijn als Elon Musk. Die opent in Amerika zijn Tesla-fabriek tegen de regels in, gaat zelf aan de productielijn staan en schrijft in een tweet: “Samen met alle anderen. Als iemand wordt gearresteerd, vraag ik of ze alleen mij mee te nemen.” De reissector is klaar met handen wassen, handen wassen, handen wassen, maar wil overleg, overleg, overleg. Alleen zo kunnen we ervoor zorgen dat we na de crisis weer kunnen doen wat ons Nederlanders zo in de genen zit: reizen. Er wordt door de sector al snoeihard gewerkt om van reizen en vakantie iets te maken waaraan je je leven lang mooie herinneringen blijft ophalen.
De banen van tienduizenden in Nederland en de toekomst van miljoenen in Europa die werkzaam zijn in of afhankelijk zijn van de reissector staan op het spel wanneer er geen coulance is met de reissector. Bij een negatieve afloop moeten deze mensen natuurlijk ook weer ergens terecht. Je wilt tóch je geld terug? Natuurlijk snappen we het dat je je geld terug wilt als je COPD hebt, dan wil je in deze tijd zelfs niet naar de Albert Heijn. Maar als je niks mankeert, geef dan de reissector jouw steun. Gaat heel Nederland toch zijn geld terugvragen, dan zullen we de gehele reissector opnieuw moeten gaan opbouwen. Dan gaan we eerst voor jaren terug naar de tijden van onze ouders: met de hele familie op de fiets van Katwijk aan Zee naar Makkum (ook een mooi tochtje overigens). Met je pretty face, fietsend of wandelend, wegwaaiende haren van de eikenprocessierups opvangen. Je kan er dan ook voor kiezen om van het geld dat je hebt teruggekregen een lekker goedkope tuinset van baggerkwaliteit bij de Action te kopen en als die dan na deze zomer kapot is, dan koop je gewoon weer een nieuwe volgend jaar. En je kan van dat geld ook zeker nog wel een familiezwembad bij het Kruidvat op de kop tikken vanaf € 9,99. Moet je wel snel bij zijn overigens. Vakantie in je eigen postzegeltje. Genieten!
De imitatie van Hans Teeuwen van Nederlandse en Europese politici die ook niet meer weten hoe de reiswereld precies in elkaar steekt en niet doorhebben dat zij de sector een langzame, pijnlijke dood bezorgen met hun aanbeveling over voucher of geld: “Blablabla, geld!” Was het maar een imitatie van Teeuwen…
Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl
7 reacties
Ik heb 3,5K uitstaan bij KLM. Die willens en wetens de klant voorziet van onjuiste en misleidende informatie. Het trucje van Cora van den Nieuwenhuizen om regelgeving aan te passen is jammerlijk mislukt en nog geeft KLM niet thuis qua regelgeving.
Ik wil niet gebruikt worden als bank en een ongedekte lening geven als partculier i.h.g.v. een onverhoopt faillessement van KLM. Was dat wel het geval geweest dan had ik er best over na willen denken….maar het is de toon die de muziek maakt.
En ook deze blog toont weer onuitspreekbaar aan dat de reisbranche maar 1 ding belangrijk vind en dat is de reisbranche zelf!
Ja ik zou normaliter ook genoegen nemen met een voucher, echter ik heb voor 4 personen Corfu geboekt, ik krijg op mijn naam 1 voucher voor 4 personen, in juli naar Sicilië, ik ga binnenkort weg met nog een groep van 8 personen krijg ik 1 voucher voor het bedrag van 8 personen. Wat moet ik met al die vouchers doen? Ze staan allemaal op mijn naam, zijn niet overdraagbaar. Contact opgenomen met de reisorganisatie maar daar zijn ze nogal rechtlijnig. Dus ik eis mijn geld terug, gemiste kans.
Gr Wim
Beste Arjan,
Wij zijn 6 jaar niet op vakantie geweest. We hebben dus 6 jaar gespaard om met onze kinderen een mooie reis te maken naar een all-in en daarna door te reizen naar familie in Turkije. Deze reis heeft ons nu al €4500 gekost waarvan wij nog €3500 verplicht nog moeten betalen als jullie de reis niet zelf annuleren binnen twee weken voor vertrek om vervolgens ons een voucher met een vage garantievoorwaarden aan te bieden die sommige mensen maanden later nog steeds niet in bezit hebben. Net als jij heb ik geen glazenbol dus we weten niet wat de toekomst ons brengt maar ik weet wel dat na die jaren sparen dit niet bedoeld was om een multinational bedrijf staande te houden. Tevens word ik als consument ook geacht om aan jullie betalingsafspraken te houden en zal er ook geen coulance gegeven worden als het bij ons thuis een crisis is. Had je maar een annuleringsverzekering moeten afsluiten (dus nog meer kosten). Ipv van “zaniken” kunnen jullie ook een mooie aanbieding doen aan de mensen die voor een voucher gaan….bijvoorbeeld een upgrading van je volgende vakantie!! en als het nog binnen jaar onveranderd blijft alsnog aanspraak kan maken op hun geld wat ze binnen een redelijke termijn terug kunnen ontvangen.
Beste Arjen. Normaal lees ik deze berichten nooit,maar omdat ik erg begaan ben met de reisbranche heb ik met aandacht dit toch gelezen. In grote lijnen ben ik het helemaal met je eens want als iedereen zijn geld terug eist en een voucher weigert dan zijn er straks haast nergens meer reisbureaus te vinden en moeten we het zelf op internet uitzoeken om op reis te gaan.
Maar dat word heel veel zoekwerk als je bvb naar het mooie Zuid-Afrika wilt want daar komen we 13 jaar lang. Deze reis boeken we bij een perfect reisbureau die echt alles perfect uitzoekt en niks is hun te veel.
Hier ben verzekerd van een goede service bij bvb een faillissement van een touroperator (OAD) alles werd tot in perfectie gratis omgeboekt en konden we met een gerust hart op reis. Kortom een reisbureau kunnen we niet missen en daar moet Rutte maar eens goed bij nadenken,want Nederland gaat niet massaal op internet boeken om op reis te gaan. En aan de mensen die als geboekt hadden wil ik zeggen,accepteer de voucher en eis het geld niet terug want dan zijn er velen die hun baan verliezen in de reisbranche.
Misschien wordt het tijd ook eens te vermelden dat het voorafbetaalde geld van de reiziger wordt gebruikt om (vooraf) acco’s, transfers, plaatselijke touroperators, etc. te betalen. Dat sommige leveranciers al zijn omgevallen en het geld dus gewoon sowieso weg is. En refund aan de klant dus uit onze eigen zakken komt. Dat heb ik nog nergens gelezen.
Bedankt Marina, zo is het precies. Wij als touroperators “moeten” enorme posities inkopen, om verzekerd te zijn van stoelen in vliegtuigen of bedden in hotels.
Gelukkig zijn de vouchers gedekt door SGR, dus mocht een touroperator toch omvallen, dan krijgt de consument gegarandeerd zijn geld terug.
Beste Martijn,
Fijn te lezen dat er mensen zijn die dit ook zo zien!
En gelukkig zijn de vouchers nu nog gedekt door de SGR, maar de vraag is voor hoe lang.
SGR heeft niet voor niets meer tijd nodig om te kijken naar de dekking vanaf 1 juni. Hun pot met geld is uiteraard niet onuitputtelijk en wellicht niet voldoende als de (halve?) reiswereld omvalt. Eerlijk gezegd houd ik mijn hart wel een beetje vast.