De zogeheten pruimentijd is weer aangebroken, er gebeurt journalistiek heel erg weinig.
De reden daarvoor is heel voor de hand liggend, ook al hoor ik de meest vreselijke berichten over onze markt, Nederland is toch weer massaal op vakantie. Wellicht niet met de touroperator van weleer maar met een mooi door zichzelf of door het reisbureau samengesteld pakketje naar de zon. Het zou misschien een goed idee zijn om de ‘markt’ cijfers eens aan een grondig onderzoek te onderwerpen.
In een branche die haar mond vol heeft over nieuwe business-modellen en het omarmen van nieuwe toetreders is het schrijnend dat de ‘markt’ cijfers nog steeds op de oude vertrouwde manier gemeten worden. Het is als de inhoud van een emmer water meten met een liniaal in plaats van met een maatbeker. Op deze manier kan ik u voorspellen dat we de komende jaren alleen nog maar negatieve cijfers gaan publiceren. Dat is niet de beste manier om mensen te motiveren om op vakantie te gaan, eigenlijk zeggen de cijfers; ‘Anderen gaan niet meer, waarom zou u nog gaan?’.
De afgelopen week was ik te gast op een bijeenkomst van accountants en adviseurs, desgevraagd heb ik daar verteld wat ik doe. Een meewarige bijna meelijwekkende blik was mijn deel. “Oei de reiswereld dat is wel heel erg moeilijk toch?”. Mijn antwoord dat het bij ons nog nooit zo goed is gegaan, resulteerde in vele zakkende kinnen en wijd opengesperde ogen. Er gaan niet minder mensen op vakantie, de markt is compleet veranderd, de partijen die daar goed op inspelen hebben het prima voor elkaar. Het moet dan wel op een werkbare manier met regels en ook cijfers van deze tijd, daar ligt een prachtige kans voor het ANVR.
Partijen die vernieuwend bezig zijn, zoals TravelBird proberen zich (wellicht terecht) te onttrekken aan de bestaande regels. Hier past een waarschuwing, TravelBird heeft verklaard voor 1 juli alles geregeld te zullen hebben met het SGR en dat is nog steeds niet voor elkaar.
Kwade tongen beweren dat de investeringen in TravelBird er helemaal (nog) niet zijn en dat men onderneemt met vooruit betaald consumenten geld. Dat zou een hele kwalijke zaak zijn, en uiterste risico vol voor het aanzien van de branche, ik hoop oprecht dat dit niet het geval is.
O ja, en wat zwarte piet betreft, ik ben 100% voor zwarte piet en 100% tegen racisme!
Tom van Apeldoorn
Tom@travelpro.nl