Fox, expert in rondreizen, is terug van weggeweest als zelfstandig label. Het merk integreerde in 2021 in moederbedrijf ANWB. Om een bredere doelgroep aan te spreken en om de vertrouwde Fox-klant weer terug te winnen, zet ANWB na 2,5 jaar het bekende label opnieuw zelfstandig in de markt.

‘De eerste boekingen via de nieuwe website fox.nl zijn al binnen’, zeggen Anja van Overbeeke en Bo van Loon, samen verantwoordelijk voor sales & marketing, en Gert-Jan Bressers, directeur Rondreizen bij ANWB Reizen.

Nadat het eerste nieuws kort ervoor was uitgelekt kondigde ANWB eind november de comeback van Fox aan. Door het label opnieuw en herkenbaar op de markt te brengen, wil de ANWB een breder publiek aanspreken. Daarnaast worden behalve verre reizen nu ook reizen binnen Europa onder de naam Fox aangeboden.

‘Dat is inderdaad de reden’, zegt Bressers, die als directeur Rondreizen van 2017 tot 2019 al leiding gaf aan Fox en deze functie nu binnen de ANWB vervult.
‘Je ziet duidelijk dat het ANWB-merk heel sterk is, laten we dat voorop stellen. We zien ook dat we na corona onder het ANWB-merk enorm aan het groeien zijn.´

Het probleem was echter dat tegelijk een deel van de voormalige Fox-doelgroep het liet afweten, erkent Bressers desgevraagd.
‘Het heeft gewoon niet uitgepakt zoals we wilden. Daarom besloten we een tweede merk naast ANWB Reizen neer te zetten dat zorgt voor verbreding. En dat is het bekende Fox geworden. Binnen ANWB Reizen hebben we vooral gekozen voor verbreding van het aanbod waarbij we ons focussen op onze leden en hen middels een loyaliteitsconcept met oplopend voordeel aanspreken en daar ligt nog steeds een enorme kans. Maar hoe krachtig de naam ANWB ook is, dat geldt niet voor alle doelgroepen. Dat klinkt een beetje raar. Maar iedere kracht heeft ook zijn zwakte, om het zo te zeggen.’

Kort gezegd: de ANWB-klant is vaak 50-plus, op zoek naar een verzorgde vakantie. Ook het gezinsproduct van ANWB Reizen trekt vaak een wat oudere klant. ‘Veel voormalig Fox-klanten konden zich niet identificeren met ons merk en het reisaanbod van ANWB’, zegt Anja van Overbeeke. ‘Feit is dat we met het ANWB-merk gewoon niet 100 procent de klant bereiken die we willen bereiken.’

‘De Fox-klant is jonger en actiever, op zoek naar meer avontuurlijke rondreizen en beleving. Er zitten ook veel single-reizigers tussen. We zien dat we meer potentie uit de markt kunnen halen als we het product op een andere manier neerzetten. Daarom hebben we gekozen voor de terugkeer van Fox. Met het label Fox kunnen we ook toetreden tot de Belgische markt, die we nu niet bedienen.’

Het nieuwe Fox is niet één-op-één het oude Fox, zegt Bressers. ‘Het is voor een deel wat het was, maar het is niet even copy-paste en we zijn weer klaar.’
Het aanbod van Fox, voorheen de specialist in verre rondreizen, is verbreed met rondreizen in Europa. Het rondreisproduct staat nog steeds centraal, met aanbod voor jongeren, gezinnen met kinderen en actieve gezinsvakanties. Ook het aanbod autovakanties van Pharos, de andere voormalige ANWB-dochter, is deels in het aanbod van Fox opgenomen.

Overigens blijft ANWB Reizen ook nog steeds verre bestemmingen aanbieden, zegt Anja van Overbeeke. ‘In het verleden hadden we de ANWB-ledenreizen, die werden aangeboden in de Kampioen, het ledenblad van de ANWB. Dat waren reizen naar onder andere Thailand, Costa Rica en Zuid-Afrika. Dat aanbod verre reizen heeft de ANWB nog steeds. Het zijn basisreizen, meer generalistisch, waarbij geldt: ‘What you see is what you get’. En vaak gericht op de ANWB-leden die meer voordeel krijgen naarmate ze meerdere jaren lid zijn. Fox gaat een stap verder, met rondreizen waarin we toewerken naar meer flexibiliteit en meer maatwerk. Je kunt zeggen dat de ANWB meer volume-gedreven is en Fox meer de expert.’

Foto (vlnr): Anja van Overbeeke, Gert-Jan Bressers en Bo van Loon.

Lees het complete interview over het nieuwe Fox in de recent verschenen editie van Travelpro december 2023.