Je kan beter niet de groeten van Max krijgen, daar ben ik na de uitzending van 8 juni jl. wel van overtuigd. In die uitzending werd een probleem aan boord van een van de Costa-schepen behandeld. Er werd verbouwd, terwijl men met passagiers onderweg was. Dat leverde klachten op en Max dook daar eens heel diep in, tot zover niets vreemds tot de (deskundige ) aan het woord kwam.
Even voor het plaatje, Yda Matthijssen, de juriste van de ANWB, is voor zover ik mij heb laten informeren een prima vrouw, betrokken, een goede moeder en schaatsfanaat. Dus het is niet persoonlijk, maar wat een onzin kraamde zij uit tijdens de bewuste uitzending. Ik noem er even een paar. Zij zegt onder meer; ‘Ik ben geen veiligheidsdeskundige, dus kan er niet over oordelen’. Maar 30 seconde later vertelt zij de kijkers dat het schip in het dok verbouwd had moeten worden of zonder passagiers had moeten vertrekken. Oké Yda, nou even voor mij, zei je nou echt ‘Ik heb er geen verstand van, maar toch een mening’?
Dan beweer je ook nog dat de passagiers minstens 50% van hun reissom terug moeten krijgen. Waar baseer jij dat op? Sterker nog, is dat niet aan de Geschillencommissie Reizen waar jouw werkgever, de ANWB, ook bij aangesloten is om dat te bepalen. Dat is hier sowieso een punt van aandacht. Stip Reizen wordt stevig aangepakt, dat is logisch en vervelend voor die club, en Costa krijgt er ook van langs. Inderdaad, die cruise kan veel beter de volgende keer, maar waarom wordt Cruise Travel niet genoemd?
Ook zij hadden jammer genoeg passagiers aan boord, maar worden als volle ANWB-dochter door hun collega Yda geen een keer genoemd. Daar schuurt het voor mij nogal, de opmerking van de ANWB voorlichter die ik graag een keer bijles geef, dat er geen Cruise Travel klagers bekend waren bij Max verwijs ik direct naar het rijk der fabelen.
Het is toch van de gekken dat de ene touroperator de andere de maat neemt op televisie? Stel je voor dat Sunweb de klachten bij TUI gaat beoordelen, de wereld op zijn kop. En de pertinent foute mededeling van de PR functionaris dat Yda Stip Reizen niet een keer genoemd heeft, is door iedereen te checken via Uitzending Gemist. Het was exact vijf keer, dat was meer dan de presentator!
Zijn afsluitende mededeling richting ons dat Yda nooit 50% had mogen zeggen, omdat de vergoeding minstens 70% zou moeten zijn, laat ik al helemaal voor zijn rekening. Of beter nog, voor rekening van Cruise Travel. Die zullen wel heel blij zijn met de door hun collega’s geadviseerde te betalen schadevergoeding aan hun klanten.
De groeten van Tom,
Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl
7 reacties
Eindelijk iemand die zegt waar het op staat. Yda weet absoluut niet waar ze het over heeft. Telkens weer hangt ze zogenaamd interessante verhaaltjes op die echt niet kloppen met de waarheid of feiten. Er wordt zoveel geknipt aan de uitzendingen dat veel mensen er nog intrappen ook. Bedrijven de grond in trappen, een beetje stom zitten (uit)lachen en net doen of ze alles beter weet. Haar contract zou niet verlengd moeten worden. Als ik een uitzending kan knippen en plakken zoals ik dat wil kan ik ook alles maken. Ze zouden haar een keer aan de schandpaal moeten zetten.
Einde frustratie.
Mee eens, Tom. Het was een tenenkrommende uitzending van De groeten van Max. Ik vroeg me steeds af waar de Geschillencommissie Reizen bleef. Werd niet eens genoemd. En wat deed de ANWB als deskundige? Vroeger, 30 jaar geleden, was de algemene wielerbond dé autoriteit op het gebied van verkeer en reizen. Als de ANWB meldde dat het glad werd op de wegen, dan namen alle media dat over en ging heel Nederland zout strooien. Die tijd is allang voorbij. Weet Max dat niet? Of betaalt de ANWB voor “name dropping†en productplacement?
Waarom durft niemand te zeggen dat een Grand Voyage naar Dubai en Shanghai inclusief KLM-ticket naar Dubai en 3 hotelovernachtingen voor een onvoorstelbaar lage vanafprijs van 1749 euro een uitverkoopje is? Dat betekent overigens niet dat je de overlast van onaangekondigde verbouwingswerkzaamheden maar voor lief moet nemen. Maar de cruiseklant sprak over een reissom van duizenden euro’s, dat is vaag en misleidend.
Een onafhankelijke cruisedeskundige had kunnen verduidelijken dat de ene cruise de andere niet is. Dat een cruiseschip gevuld wordt met passagiers uit vele landen voor veel verschillende prijzen. Een kwestie van ‘yielden’ en prijselasticiteit, van suite hut of binnenhut. Dat een voetreis naar Rome ook een Grand Voyage is. Kortom: een en ander in de juiste context zetten.
Het is nu aan de Cruise Lines International Association (CLIA) om de publieke opinie over cruises positief bij te sturen. Tijd voor een charmeoffensief. Aan de ANVR om de kennis van programmamakers bij te spijkeren en een “rijdende reisrechter†naar voren te schuiven. Aan de ANWB om de openbare beoordeling van klachten over georganiseerde reizen over te laten aan de Geschillencommissie Reizen. Overigens is de ANWB een partnerorganisatie van de Geschillencommissie. Wat impliceert dat? ANWB is toch een commerciële reisorganisatie?
Ik logeerde laatst in een hotel in Amsterdam dat bij binnenkomst in complete staat van renovatie was. Niet aangekondigd op de website en ook niet bij de ontvangst. Ik kreeg 20% compensatie van booking.com. Het hotel bood na mijn klacht 10% korting aan op volgende overnachting. Ik had het al voorgoed van mijn lijstje gestreept. Vanwege de manier waarop men met gasten omgaat.
Misschien een idee voor Stip Reizen, de Pietje Bell onder de reisadverteerders, om “cruisesvakantie tijdens bouwvak†aan te bieden. Gegarandeerd zonder bouwvakkers, waterpomptang en klopboor. Doet me denken aan de Turkse hotels destijds met de “Geen Russen garantieâ€.
Het risico bij bespreking in dergelijke programma’s is dat het programma centraal staat. M.a.w. het programma moet scoren, hoe waardeloos het verhaal ook is. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van deskundigen die onvoldoende zijn voorgelicht of zelf onvoldoende zijn ingelezen in de case en maar wat roeptoeteren.
Zo ook hier, onvoldoende komt naar voren onder welke voorwaarden de reis was aanvaard en wie hiervoor aansprakelijk is. Een inhoudelijke reactie van de aanbieder zou inderdaad beter zijn geweest hoewel dit van te voren gezien kan worden als “spitsroeden lopen”.
Het is me al vaker opgevallen dat deze ‘deskundige’ Yda totale onzin uitkraamt en een nogal gekleurde mening heeft. Zou me verbazen als Stip is uitgenodigd voor wederhoor, dat is namelijk niet direct de policy van Max heb ik van diverse partijen mogen vernemen die ook al eens ‘aan de beurt’ zijn geweest. Ken ook een geval waarin er allang een nette regeling met de gedupeerde klant was getroffen en de presentator ook helemaal los ging over de ‘misleidende’ touroperator. Groeten van Max is gewoon een subjectief programma met focus op de ellende van een klant en dat is nu eenmaal iets wat voor het gros van de kijkers lekker wegkijkt, met de reisorganisator als zondebok.
Ik onderschrijf het verhaal van Tom (heb de aflevering gezien) , maar er schuurt bij mij nog meer.
Als ik me niet vergis was dit een cruise vanuit Dubai naar Shanghai.
Je maakt mij niet wijs dat Costa Cruises Stip Reizen, Cruise Travel en/of Zeetours (volledig) heeft geïnformeerd over deze ingrijpende verbouwing (in het Atrium N.B.) Geen cruisetouroperator haalt het in zijn hoofd in dat geval een dergelijke cruise nog aan te bieden op de Nederlandse markt: dat is vragen om ellende.
Aangezien je als reisorganisator dan ook nog eens verantwoordelijk bent voor het gehele product (dus inclusief de vliegreis, waarvan de prijs dus geen kattenpis zal zijn) vind ik het van zeer weinig kennis getuigen als een ‘deskundige’ zonder voldoende (inhoudelijke) kennis zo maar dergelijke percentages (van de GEHELE reissom) gaat lopen roepen en daarbij nergens enig voorbehoud maakt of nuancering aanbrengt.
De rederij (Costa) is normaal gesproken tenslotte alleen aansprakelijk te stellen voor de kwaliteit van de cruise. Een claim heeft altijd betrekking op de hele reissom. Ik kan me daarom zeer goed voorstellen dat er in dÃt geval achter de schermen al een behoorlijk robbertje met Costa Cruises gevochten wordt over een vorm van schadeloosstelling in aanloop naar mogelijke schadeclaims via de Geschillen Commissie Reizen.
Het niet, onjuist of onvolledig informeren van je zakelijke partners over wezenlijke zaken als ingrijpende verbouwingen aan boord tijdens een cruise zorgt m.i. voor een verstrekkender juridische aansprakelijkheid van Costa dan de cruise alleen. Maar je kunt er de klok op gelijk zetten dat daarover een enorm gevecht gevoerd zal moeten worden. Ik begrijp overigens al helemaal niet dat Costa met zo’n beschadigd imago nu nog op deze manier met zijn klanten omgaat.
Goed verhaal. Maar het zou dan toch ook handig van Stip zijn geweest om in de studio te reageren. Dan kun je het eerlijke verhaal kwijt, en het dubbele belang van de ANWB aan de kaak stellen. Kan nog, Fred kan bij Omroep Max alsnog aangeven om terug te willen komen op de bewuste uitzending.
Wat een ontzettend goed en verhelderend verhaal. Schande van de ANWB! En de geloofwaardigheid van juriste Yda is wat mij betreft weg……