Je hebt van die mensen waarvan je de echte naam niet meer goed lijkt te weten, omdat je ze vaker met een bijnaam aanspreekt dan met hun echte naam. Fred Stip is voor mij zo’n iemand. We hebben het over de man die dol is op cruisen, naast Max Verstappen de belangrijkste Nederlander op het Formule 1-circuit in Abu Dhabi is én het vijftienjarig jubileum van Stip Reizen groots viert. Ik heb het over Fred Verlinden, Managing Director en oprichter Stip Reizen).

Gefeliciteerd! Stip Reizen bestaat vijftien jaar. Kan je me kort meenemen naar hoe het begon?

“We zijn in maart 2008 gestart met Stip Reizen. Ik werkte daarvoor als directeur bij Kras. Soms kom je op een punt in je leven dat je iets anders wil. We wilden voor onszelf beginnen en zijn met een aantal mensen bij elkaar gaan zitten, hebben een businessplan opgesteld over hoe we een touroperator wilden neerzetten: niet te groot, maar down to earth en met een hart. Uiteindelijk zijn we toen bij Corendon terechtgekomen, die net het merk BBI Reizen had overgenomen. Corendon gebruikte dat merk voor de reizen die groothandel Makro verkocht aan haar klanten. Dat waren destijds voornamelijk wintersportvakanties en citytrips. Het was niet al te groot, maar de samenwerking was uniek. We maakten al vrij snel de afspraak om ook een merk te lanceren voor de open markt en dat werd Stip Reizen, toen nog en nu weer onder de vleugels van Corendon.”

Inderdaad, sinds 2016 valt Stip Reizen weer onder Corendon. Maar de jaren daarvoor opereerde de touroperator volledig zelfstandig. Kunnen jullie toch niet zonder elkaar?

“In 2010 heb ik samen met twee partners, Louis Frankenhuis, een management buy out gedaan. Dat ging goed, totdat we in 2014 stopten met de samenwerking met Makro. Daar kwam onvoldoende uit en het kostte uiteindelijk meer geld dan het opleverde. Maar het had wel aanzienlijke gevolgen voor de organisatie. We hebben lang nagedacht over wat we moesten gaan doen. Gaan we overnames doen, volledig zelfstandig verder of zoeken we naar een strategische samenwerking met een andere partij? In 2016 is er besloten om het bedrijf weer aan Corendon te verkopen.”

Wat is precies het verschil tussen Stip en Corendon?

“Corendon focust zich als touroperator vooral op het zon-, zee- en strandproduct. Dat is de core business. Het is moeilijk om dit product, waar je praat over honderdduizenden passagiers per jaar, te combineren met niche markten, zoals cruises, Formule 1, citytrips en rondreizen, waarin Stip Reizen zit. Dat is een hele andere manier van werken, het vraagt  bijvoorbeeld om een andere manier van inkopen, focus en marketing.”

Hoe gaat het met Stip Reizen?

“Vorig jaar was een heel goed jaar voor ons. Voor dit jaar hebben we de lat extra hoog gelegd, vanwege de ontwikkelingen en kansen in de markt. Uiteindelijk komen we dik boven de voorspellingen uit met een groei van 40%.”

Lees meer in Travelpro oktober 2023.