“Ik moest vanochtend over de hoofden van de mensen lopen om op tijd bij mijn afspraken te zijn. Vanuit alle hoeken hoor ik enthousiaste reacties, want het is druk bij de stands”, zo laat Bart Meijer (Brand Manager Vakantiebeurs) weten aan TravelPro.

Meijer laat weten dat er op de Vakdag meer bezoekers dan afgelopen jaar. “Daar ben ik heel erg blij mee en dat is ook een positief signaal. De sfeer die er gisteren hing vond ik persoonlijk ook erg goed en ik heb ook veel positieve feedback gehad vanuit de markt”, aldus Meijer, die gisteravond het afgeladen volle Speys tot laat in de avond zag feestvieren en netwerken. “Het was een knallende afsluiting.” Volgend jaar zal er wederom sprake zijn van één vakdag. “De opzet van het Travel Congress en één Vakdag is erg goed bevallen. We gaan dat niet ieder jaar op z’n kop zetten.”

Met de kritiek die er was op de B2B-Zone gaat Meijer aan de slag. “Daar moeten we wat dingen anders aan doen. De opzet zoals die dit jaar was, een terras en een bovenverdieping die via trap/lift bereikbaar was, is zo gekozen aangezien we naar aanleiding van de gelijkvloerse opzet vorig jaar de vraag kregen naar meer privacy en een stillere ruimte. Dat heeft niet helemaal uitgepakt zoals we het voor ogen hadden. De zone beneden was een succes, maar we gaan het oppakken om volgend jaar nog beter te organiseren.”

Met vier in plaats van vijf beursdagen ging de prijs in verhouding voor standhouders omhoog. Meijer laat desgevraagd weten dat de beurs jarenlang op eenzelfde manier heeft gedraaid en dat er ook jarenlang geen prijsverhoging is doorgevoerd. “Dat is nu op deze manier gebeurd. Ik wil het nu, nu de beurs in volle gang is, niet over de prijs van de beurs hebben, want dat is denk ik mosterd na de maaltijd.”

Standhouders die nu al reserveren voor volgend jaar krijgen in ieder geval een extra aantrekkelijk tarief. Meijer wil vol gaan uitpakken aangezien de beurs volgend jaar haar 50-jarig jubileum viert. “Ik wil met de gehele reisbranche gezamenlijk de reisgeschiedenis vieren. Er zit ook zeker toekomst in de Vakantiebeurs, wat is uitgegroeid tot een vakantiefestival. We richten ons veel meer dan vroeger op de combinatie van reisbeleving en reisaanbod. Daarnaast is het de trend in de markt dat het persoonlijke advies terugkomt.”

Ondanks dat de Vakantiebeurs niet meer de aantallen van tien jaar geleden haalt (1.500 exposanten in 2009 tegen 1148 in 2019) geloof Meijer niet in het einde van beurzen. “Het is een golfbeweging en op dit moment vinden de mensen het ontzettend fijn om persoonlijk contact te hebben, om weg te zijn van de internetjungle. Welk ander event trekt zomaar zoveel bezoekers? Met 1148 exposanten hebben we er dit jaar weer 25 meer dan vorig jaar. De beursvloer oogt vol, is op een enkel plekje na uitverkocht en ziet er compleet en af uit. Daar hebben we de afgelopen drie jaar hard aan gewerkt en daar ben ik trots op.”

Overigens gaat de Jaarbeurs er in de toekomst compleet anders uitzien, want het gebouw gaat volledig tegen de vlakte te beginnen met de hallen 1, 2, 3, 4 en 5. Meijer: “Er komt een mega duurzaam complex dat is ontworpen door complete Winy Maas die ook de Markthal in Rotterdam heeft ontworpen. Er komt bijvoorbeeld een groot park op het dak en de planning is dat het rond 2025 af is. Er gaat heel veel gebeuren.” Meijer laat weten dat het dit jaar de doelstelling is om tijdens de consumentendagen net zoveel bezoekers te ontvangen als vorig jaar (ruim 100.000). “Bezoekersaantal zoals tien jaar geleden (133.000, red.) daar droom ik van. Maar als beurs en reisbranche kunnen we veel bereiken.”