De (grote) Nederlandse reisorganisaties hebben flinke kritiek op het SBS 6-programma ‘Red mijn Vakantie!’ van Alberto Stegeman dat vanaf aanstaande zondag wekelijks is te zien, dat meldt RTL Boulevard in de uitzending van vanavond (vrijdag 12 augustus). Welke organisaties kritiek hebben op het SBS 6-programma wordt niet gezegd. De reisorganisaties vinden dat het in het programma erop lijkt dat alles de schuld is van de reisorganisatie. RTL Boulevard presentatrice Bridget Maasland confronteerde Stegeman met de problemen die de reisorganisaties in zijn programma zien. Maasland: ‘‘Zij vinden dat jij vaak van een mug een olifant maakt en de camera recht in het gezicht duwt. Ook bij reisleidsters én in de montage zou het nodige mis gaan. Daarnaast zouden sommige dingen die je op vakantie tegenkomt of meemaakt helemaal niet zo erg zijn, maar laat jij mensen denken dat het erg is’’.
[poll id=”54″]
Stegeman ziet in de kritiek van de reisorganisaties juist het probleem. ‘‘Als iemand in een rolstoel geholpen wil worden en die wordt niet geholpen… Als reisorganisaties dingen niet goed hebben georganiseerd dan vind ik het flauw dat zij dat zelf niet durven toe te geven.’’ Maasland tegen Stegeman: ‘‘Reisorganisaties zeggen ook dat ze niet met klanten kunnen communiceren als de klachten er eenmaal zijn, omdat jij er altijd tussenzit’’. Stegeman: ‘‘Ja, dat is ook een mooie. Het gaat om gasten die al dagenlang hebben geprobeerd om de reisorganisatie of reisleiding te bereiken. Ze krijgen op geen enkele manier hulp. Ze moeten de feiten niet omdraaien’’. Winston Gerschtanowitz: ‘‘En het is ook niet zo dat jij mensen op straat aanspreekt of er toevallig nog iets mis is…?’‘ Stegeman: ‘‘Nee, alle hulpoproepen komen binnen via het noodnummer dat wij al een paar jaar in gebruik hebben’’.
‘‘Ik ben onder andere in Bulgarije, Spanje, Griekenland en Turkije geweest. Ik heb de indruk dat hoteleigenaren en reisleidsters al heel snel weten wanneer ik in een (bad)plaats ben. Dat gaat heel snel rond. Desondanks lossen zij de problemen niet vaak op. Ik heb al veel meegemaakt, maar toch zie ik weer dingen waarvan ik denk; hoe durft een reisorganisatie dit haar gasten aan te bieden. Ze zijn niet blij als we komen, maar dan moeten ze hun spulletjes maar op orde hebben. Een reisorganisatie hoort haar gasten te helpen. Als ik op vakantie ga, boek ik over het algemeen niet bij een reisorganisatie. Ik zoek het lekker zelf uit. Ik heb teveel gezien en meegemaakt om bij een grote Nederlandse reisorganisatie te boeken. Het kan goed gaan, maar het kan ook heel goed fout gaan’’, aldus Stegeman. Het programma van Stegeman werd in voorgaande seizoenen wekelijks door een miljoen mensen bekeken.
26 reacties
Red mijn vakantie is puur en alleen bedoeld voor de sensatie en de kijkcijfers. Het lijkt er op of de kijkers genieten van het leed van anderen. Daarom wordt het één en ander zo aangedikt. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis op een reis. Maar hoeveel gaat er eigenlijk niet goed?
Helaas zijn er best wel eens schrijnende gevallen. Maar ze moeten de organisaties dan wel de kans geven om het op te lossen in eerste instantie. En dat gebeurt meestal wel hoor.
Haha mooi hier, de knuppel in het hoenderhok 🙂 Want ja ‘kom niet aan onze commissie!’
Tuurlijk is alles wat SBS maakt aangedikt. Kijk maar naar Peter R. De Vries en Hart van Nederland. Daar kunnen ze van een kat in de boom nog een hele levensbedreigende reddingsactie van maken.
Maar als er niets aan de hand zou zijn, kan hij zijn programma ook niet maken. Steek de hand ook eens in eigen boezem.
@Gerard, ik ben het niet met je eens aangaande omroep MAX. Hoezo geen hoor en wederhoor? Ik kan me nog heel goed een item herinneren van Nico de Vries reizen, waar maar niemand het programma te woord wilde staan. En een ex medewerker kent hem eerst niet, maar na lang aandringen kent hij hem toch weer wel en zit zelf veilig en droog in Ghana.
En ook klachtenafhandeling in Nederland achteraf. Waarom moet dat zo’n zes weken duren? We hebben e-mail, telefoon, alle documentatie kan men inscannen. Maar nee, het gaat er natuurlijk om, om zo lang mogelijk de periode te rekken om naar de geschillencommissie te gaan.
Het enige wat goed werkt zijn de meningen van klanten. Boek lekker direct bij een hotel of appartement en de eigenaar zal er in veel gevallen alles aan doen je vakantie fantastisch te maken. Zo niet, dan zal hij afgebrand worden op Tripadvisor of Booking.com en komen mensen echt niet meer.
Terwijl touroperators over het algemeen zoveel mogelijk deze reacties willen vermijden om goedkope acco’s aan te kunnen bieden.
Nogmaals, ja het is zwaar overtrokken van SBS, maar we moeten als branche ook de hand in eigen boezem steken.
Alberto liegt en bedriegt. Hij doet het voorkomen alsof hij oplossingen biedt die de reisorganisaties gewoon zelf bieden. En dan vraagt meneer daarna of de reisleiding even wat scenes mee wil spelen voor de kijkers. Hij benadert daarnaast bewust reizigers in een rolstoel of ietwat meelij opwekkende personen zodat hij kan scoren, en belooft ze gewoonweg een beter hotel. Hij regelt dat wel even, de kwal. Het gaat Alberto helemaal niet om de vakantieganger. Het gaat Albertje alleen maar om Albertje. Scoringsdrift. Geen probleem als hij een echt probleem wil aanpakken, maar daar gaat het hem helemaal niet om. En niet via reisorganisaties boeken ? Zal wel zijn omdat Albertje zelf alleen maar in 5-sterren-de-luxe-hotels zit, en inderdaad, die verkoopt men veeel minder.
Daar ik zelf in de reiswereld actief ben kijk ik wel naar z’n programma, maar….zit MEESTAL vol afschuw te kijken.Alberto is een eikel 1e klas en erg vol van zichzelf! Ze proberen ALTIJD de TO en de reisleiding in een slecht daglicht te zetten en maken het programma ZO dat het ALTIJD de schuld is van de TO en de reisleiding die niets doen. Ben zelf 10 jaar reisleidster geweest en weet wel beter…Ik heb OOK in de beroemde/beruchte Pineta Club gewerkt in Marmaris, waar Alberto 2 keer is langsgeweest en in de uitzending is geweest van 2009 en 2010. Pineta IS en blijft Pineta en daar veranderd ook Alberto niets aan en dit ligt ECHT niet aan de reisorganisaties!!! Hij is een arrogante kwal die de boel behoorlijk opblaasd. Hij zou eerst eens moeten leren om te LUISTEREN en niet alles van 1 kant te bekijken. Pas dan zou hij ECHT succes kunnen hebben met zijn programma, waardering krijgen van de mensen en professioneel overkomen, want dat is nu VER te zoeken….
Helaas kwamen wij in contact met het programma Red mijn Vakantie via onze klanten die in een “niet rolstoelvriendelijk” hotel verbleven!
Ons advies en het advies van het hotel(via de fax ontvangen)was ONGESCHIKT! Dit hebben wij onze klanten geadviseerd, maar helaas niet op het boekingsformulier vermeld! Onze klanten wilden zelf naar dit hotel. Wij en de reisorganisatie hebben niet de kans gehad om de klacht van de klant toe te lichten en de reisorgansatie is de dupe geworden in het programma en moest voor de kosten van een andere(rolstoelvriendelijke) accomodatie opdraaien. De respectloze benadering van de heer Stegeman ten opzichte van de hostess is onterecht en dat verdiende de medewerksters van deze reisorganisatie in dit geval niet! Wie is de (reis)coach van de heer Stegeman??
Er blijkt achteraf weer niets te kloppen van het verhaal van die man in dien rolstoel, die heeft dit niet doorgegeven aan de reisorganisatie logisch dat het dan fout gaat.
Het is idd. sensatie tv, jammer dat als het dan opgelost wordt door de reisorganisatie, dat daar dan maar snel aan voorbij wordt gegaan in het programma!
Feit blijft wel dat als een acco idd. vies is dat dat echt niet kan maar toch echt de verantwoording bij de accomodatieverschaffer ligt en klanten het probleem eerst zelf moeten oplossen, indien dit niet lukt zij de reisleiding in kunnen schakelen!
Prachtig om te zien dat iedereen het hier weer over het GOEDE reisburo heeft. Er is geen enkel reisburo in Nederland die mij hier garandeert dat als ik straks in Gran Canaria in mijn hotel kom dat er geen schimmel op de douchekop zit of wel?
Of kan Rob dat wel?
Neemt niet weg dat het een ranzig stukje riooljournalistiek is. Gisteren ook weer te triest voor woorden. Je gooit wat huilende tattootokkies op de buis en gaan maar weer! Overigens had gisteren die ene familie 5500 euro betaalt voor een busvakantie naar Spanje? Zo goedkoop is het blijkbaar allemaal nog niet.
Het is inderdaad een vreselijk programma. Zeer goedkoop, veel leedvermaak. Dat is tegenwoordig wat de gemiddelde Nederlander wil zien op TV. Denk aan; “dubbeltje op zijn kant” en “help, mijn man heeft een hobby”. Van leedvermaak wordt gesmuld….
Iedereen heeft het wel over de “goedkope reissommen” en over “voor een dubbeltje op de eerste rij”, maar niemand heeft het over de kwetsbaarheid van de eenvoudige medemens of over de touroperator die willens en wetens een slecht product op de markt brengt, aleen om op prijs en marktaandeel te willen concurreren, zonder op kwaliteit te letten.
Willen we deze partijen bij herhaaldelijk falen wel onder een kwaliteitslabel als het ANVR houden? De prestatie van deze ondernemingen straalt wel af op de reisbranche in zijn geheel.
Kort samengevat; slecht programma, niet de fout bij de klant zoeken en kijk eens met een frisse blik naar de reiswereld….
Als iedere consument gewoon zijn rechten nagaat in de ANVR Boekings en Reisvoorwaarden. Daarnaast moet de consument ook kijken welke plichten deze heeft. Bijvoorbeeld eerst de reisleiding contacteren en de reisorganisatie de kans geven een probleem op te lossen in plaats van achteraf te zeuren op feiten welke oncontroleerbaar zijn.
En ja in het buitenland gelden andere standaarden, gelden andere normen en waarden, en wordt het eten kouder opgediend. Moet alles hetzelfde zijn als thuis? Blijf dan ook gewoon thuis.
https://anvr.travel = alle antwoorden over rechten en PLICHTEN op vakantie. Geldt voor zowel de consument als reisorganisaties.
Als hij nou ook nog met de reisleiding een normaal gesprek kan voeren en vriendelijk te woord staat ipv ze op een intimiderende wijze te bejegenen zou hij al een stukje proffessioneler uit de hoek komen. Daarbij wordt de reisleiding door hem erg negatief neergezet terwijl hij niet eens verifieert nav het verhaal van gasten wat reisleiding ermee heeft gedaan.Hij hoort het verhaal van 1 kant en onderneemt daarop actie.Ook zou hij reisvoorwaarden moeten weten.
Hij knipt en plakt hij dat het een lieve lust is en het verhaal hierdoor ook heel anders gaat worden. Sensatiebelust en gooi er wat tranen tegenaan en meneer Alberto heeft zijn tv.
Zijn crew benaderen de gasten op de boulevard,aan het strand en in Nederlandstalige restaurants en vragen maar door of er ook echt niets mis is.En inderdaad kaartjes worden in grote getale uitgedeeld.Het gaat hem puur om de sensatie en niet om de gast.Hij zou als hij zo graag wat voor “Nederlanders in nood” in het buitenland wil betekenen zelf als host moeten gaan werken ipv de tijd te verdoen van gasten en reisleiding.Hij loopt nu de reisleiding alleen maar voor de voeten.Hij belooft gasten een gratis upgrading en compensatie zodat gasten mee gaan werken.In meeste gevallen waren gasten al in contact met de reisleiding en niet zoals hij zegt dat ze nooit te bereiken zijn.
Uiteindelijk maakt hij zijn verhaal hoe hij het wil hebben.
Dhr.Stegeman maakt van een mug een olifant doordat gasten iom reisleiding bv al naar een andere kamer zijn verhuist maar doordat meneer Stegeman gasten ook een hogere compensatie aanbiedt als ze nog iets meer meewerken gaan ze alsnog in zee met hem en krijgt hij zo zijn programma. Ik zou als TO samenwerken en geen compensaties meer aanbieden.De crew van Stegeman benaderd gasten zelf op de boulevard en in restaurants en vragen door en maar door of er echt niets mis is.Dit horen wij veel van onze gasten. Daarbij zijn ze ook op zoek naar trieste gevallen zoals rolstoel situaties want daar kunnen ze een mooi programma op maken.
Ze zouden nadat ze met gasten gesproken hebben ook eerst een en ander met reisleiding moeten verifieren en uberhaupt kunnen vragen wat voor afspraken er staan met reisleiding en wat er afgesproken is. Daarbij is hij erg onbeschoft in benadering van de reisleiding, erg intimiterend en onvriendelijk om zo “situaties” te creeren die hij nodig heeft voor zijn programma.Want wat een reisleidster ook zegt of doet ,het komt er na het knippen en plakken allemaal uit te zien zoals meneer het wil.
Door zijn onvriendeijke bejegening verdoet hij een hoop tijd bij de reisleiding en gasten en hij zou gewoon als host zelf moeten gaan werken en meelopen dan kan hij in 1 dag veel meer gasten helpen dan door nu de reisleiding elke keer voor de voeten te lopen.
Gelukkig zijn er ook genoeg gasten die wel heel tevreden zijn met reisleiding/hostessen maar dit laat hij natuurlijk niet zien.
als alles goed zou zijn dan hoeft hij ook niet langs te komen!! Goed programma! Kan niet wachten tot zondagavond 😀
Mensen willen tegenwoordig voor een dubbeltje op de eerste rang en denken dat dan alles prima is. Maar je hebt Zoover en daar kun je genoeg lezen…
En Roberto heeft aandacht te kort…sensatie zoeker -_-‘
Ik vind het een goed programma!! Mensen die daar onnodig in de problemen komen kan hij mooi helpen. Moeten de hotels maar zorgen dat het er beter aan toe gaat!!!
Ik vind het programma wel erg grappig, een plezier om te kijken hoe sommige mensen zich druk maken om een kakkerlak in de badkamer.. tja je zit in het buitenland hé daar heb je wat meer last van ongedierte.
Verder vind ik wel dat Stegeman heel veel ophef maakt over bepaalde zaken.. beetje kansloos maar toch zit ik morgenavond heerlijk op mijn bankje naar dit programma te kijken… gezellieee
Uiteraard gaat er wel eens iets mis. Voor 300 euro in het hoogseizoen kun je niet veel verwachten. Een acco mag zeer eenvoudig zijn, maar niet vies. Helaas is het zo, of Alberto daar nu wel of niet komt, dat er hele vieze acco’s bijzitten. Het is zaak van de reisleiding en de touroperator om daar naar te handelen. Is het vies, dan de keus schoonmaken of we komen er niet meer.
Wat betreft de mensen met een beperking, dit kunnen zij van te voren ondervangen door bij een goed reisbureau de reis te reserveren. Het is altijd een bepaalt slag mensen die dit soort problemen hebben. Via internet zo goedkoop mogelijk weg. Ons motto achter de balie is altijd, “thuis hebben we het goed, waarom dan bezuinigen op een vakantie, en genoegen nemen met minder”.
Klanten zijn het bijna altijd met ons eens.
Wat mij vooral stoort bij dit soort programma’s is de zelfingenomenheid van de presentatoren, zie ook Sybrand Niessen van de Groeten van Max. Vaak heeft het verhaal twee kanten maar wordt de reisorganisatie altijd de zwarte Piet toebedeeld. En inderdaad, in veel van dit soort gevallen gaat het om goedkope reizen, mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Iedereen met gezond verstand snapt dat dat niet kan…
Ik kan mij een aflevering herinneren waar in iemand door omstandigheden eerder naar huis moest…Stegeman komt langs belt de SOS centrale en zegt dat dat hij een terug reis heeft geregeld…Iets wat zonder zijn hulp ook geregeld zou zijn…
Wat een walgelijke man is die Alberto Stegeman! Wij hebben eens klanten in een accommodatie gehad (2009 op Tenerife) en daar was het personeel van het hotel aan het staken. Meneer kwam daar de boel ook wel even redden!!! Nou onze klanten (die hem overigens niet hebben gebeld), vonden zijn komst ook een hele aanfluiting. Met veel bombarie kwam meneer er aan, maar hij kon niets realiseren…. Ik zou zeggen, gewoon niet meer naar die onzin kijken, dan verdwijnt hij vast wel eens van de buis!!
Hoe je ook over de sensatiezucht van Stegeman, denkt, hij haalt hier en daar wel een leerzaam mankement aan. Niemand hoeft vuile of uitgeleefde hotelkamers te accepteren; dat is het minste wat je mag verwachten via een reisorganisatie.
Dat hosts en hostessen vaak (te) onmachtig zijn om zaken op te lossen is algemeen bekend (studenten, stagiaires oftwewel goedkope arbeidskrachten zonder ervaring en haar op de tanden).
MAAR, ook goed om te zien dat het dan vaak gaat om de “goedkoopteaanbieders”; de naam Beachmasters komt wel erg vaak voorbij.
Het is gewoon jammer dat dit soort programma’s nodig is om misstanden aan de kaak te stellen die niet opgelost worden.
Daarbij voeg ik graag mijn overtuiging dat mensen niet op vakantie zijn om achter een hostess of een reisorganisatie aan te blijven lopen om zaken geregeld te krijgen want daarvoor ben je niet op vakantie gegaan.
Nee, die zaakjes moeten gewoon op orde zijn; klaar!
Laat onverlet dat de manier waarop Stegeman te werk gaat zeer irritant is, zonder enig respect voor anderen dan de vakantiegangers zelf die zonder uitzondering als “zielig” worden neergezet.
Omdat hij nul ervaring heeft in de reiswereld op professioneel gebied zou hij 3 stages moeten doen: mee met de inkoop, meelopen met de opleiding die hosts en hostessen krijgen en vervolgens op een reisbureau.
Wat collega’s hierboven zeggen is waar: de klant wil veel voor weinig maar het is aan de reisorganisaties om basiswaarden te waarborgen, zoals schone kamers, en assistentie voor mensen die op enige wijze hulpbehoevend zijn….
Alberto,
Hoe kan jij glas hard liegen in het gezicht van Winston? Vele klanten die terug komen van de vakantie en hebben genoten!! Alleen ergerde aan het feit dat ze tijdens het dineren of een terrasje pakken aangesproken worden door een vreemde met de vraag, Bent u Nederlander? Ja oow bevalt uw vakantie of zijn er nog vervelende situatie’s??? Wij kunnen u helpen kaartje Alberto wordt onde de neus geschoven!!! HOE IRRITANT EN ASCOCIAAL KAN MEN ZIJN OM MENSEN TE STOREN TIJDENS EEN WELVERDIENDE VAKANTIE!!! EN DAT ALLEEN VOOR TV SENSATIE WAARVAN DE HELFT WAAR IS. Mensen die klagen over dit heb ik niet gevraagd en ook niet verwacht!! Neee ik wil luxe voor een dubbeltje heb ik dat niet dan klop ik toch aan bij Alberto. Nou grote man kom jij maar eens werken bij ons eens kijken hoe snel de rollen omgedraaid zijn van vele klachten. WEES MANS EN KOM EENS 2 MAANDEN OP EEN REISBUREAU OF BIJ TOUROPPERATOR WERKEN! DAN HEB JIJ PAS RECHT VAN SPREKEN EN REIZIGERS LASTIG VALLEN TIJDENS EEN WELVERDIENDE VAKANTIE.
Het hele programma is natuurlijk stemming makerij maar ik denk dat de kijkers naar dit programma ook wel zien dat dat deze reizen geboekt zijn bij direct -sellers en dat zij dus liever willen boeken bij een deskundig reisbureau !
Stegeman is een sensatie zoeker en beschikt niet over de sociale vaardigheden om problemen op te lossen!
Het verhaal van de mug die een olifant werd, is nog te vaak van toepassing op ‘reddingshulp’ Alberto. Het moet natuurlijk kijkers trekken en dat gaat je niet lukken, als je tegen een moeder met twee kinderen zegt, dat ze gewoon bij de receptie om een kamer aan de achterzijde van het hotel moet vragen, omdat ze last heeft van de disco onder haar kamer. Nee, je gaat met deze moeder, (die niet van het fenomeen hostess gehoord lijkt te hebben) eerst een avond op het balkon zitten luisteren naar de herrie, laat haar een traantje wegpinken omdat de vakantie helemaal bedorven is en laat haar de volgende dag vrolijk vertellen, dat het allemaal heel erg goed geregeld is dankzij Super(Stege)man. Elke hostess had haar dit advies ook gegeven en had waarschijnlijk ook wel voor haar bemiddeld.
Maar ja, dan scoor je niet als tv-maker.
Wij wijzen onze klanten voor vertrek op de mogelijkheden van reclameren, via de hostess, bij de reisorganisatie of bij ons.
mensen zijn tegenwoordig mans genoeg om alles uit te zoeken,kunnen evt reactie’s lezen via zoover, via google earth is uit te vinden waar de acco zich bevindt enz. maar toch wil iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang verblijven. Natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar de meeste fouten liggen toch echt bij de klanten zelf. Alberto en zijn team maken er toch echt wel een mediacircus van.
Alberto, kom eens een tijdje op een reisbureau werken of aan de telefoon bij een reisorganisatie, dan pas kom je erachter wat de klant echt wil, nl veel voor weinig!!!!!