“We leggen ons uiteraard niet neer bij een voorstel dat dermate grote consequenties voor ons bedrijf en Nederland heeft”. Dat zegt Marjan Rintel (president-directeur KLM) naar aanleiding van het besluit dat de Tweede Kamer gisteren nam om een motie (voorstel) aan te nemen om een belasting voor transferpassagiers in te voeren. “Het heffen van zo’n belasting is onbegrijpelijk en heel zorgelijk.”
Op 7 juli – 2,5 maand geleden – oordeelde het kabinet nog dat het belasten van passagiers die via Schiphol reizen naar hun eindbestemming slecht is voor onze economie en bereikbaarheid. Rintel: “Het gaat ten koste van de verbindingen van Nederland met de rest van de wereld. We zijn het eerste en enige land ter wereld waar deze belasting op tafel ligt. Het zou betekenen dat alleen passagiers die via Schiphol reizen extra geld betalen op hun vliegticket, terwijl dit niet geldt voor andere Europese luchthavens.”
Passagiers wegjagen
Rintel schrijft dat onderzoeksbureau CE Delft aangeeft dat de overstapperstaks tot 34% uitval van transferpasssagiers kan leiden. “Terwijl zes op de tien van onze klanten overstappers zijn. Daar komt bij dat de ticketprijs vanaf januari al flink de hoogte in gaat (80-100 euro) door een verhoging van de CO2-belasting en andere Europese klimaatmaatregelen. Hiermee stapel je dus belasting op belasting en jaag je passagiers weg naar luchthavens in het buitenland. Dat zorgt niet voor een schonere luchtvaart. Bovendien bestaat de kans voor Nederlandse passagiers dat je bepaalde bestemmingen vanaf Schiphol niet meer direct kan aanvliegen. Mede dankzij Schiphol, dat een belangrijk onderdeel is van onze economie, kan Nederland het hoge niveau van welvaart en welzijn in ons land betalen. De Kamer rekent zich onterecht rijk met dit onverstandige voornemen en het levert niemand iets op.”
Gevolgen
“We zullen partijen richting de verkiezingen en daarna de Eerste Kamer blijven wijzen op de mogelijke gevolgen van deze belastingmaatregel. In het filmpje hieronder nog eens helder in beeld gebracht waarom transferpassagiers voor KLM zo belangrijk zijn.”
2 reacties
Ze heeft groot gelijk. Zo jaag je klanten weg.schiphol is al tientallen jaren een overstap voor pasensiers. Die dan klm verbrengt. Daar door draait Schiphol en er is genoeg werk in de regio. Zo willen mensen over de rug van klm hun begroting dichten.Ik ga over 4 a 5 jaar met pensioen. Maar zijn nog genoeg mensen die nog door moeten werken. We moeten aan het toekomst denken van klm. Maar niet zo.
We slachten de kip met de gouden eieren, Turkish airlines, gesponsord door hun overheid staat te trappelen om onze passagiers over te nemen. We zijn knettergek. Zorg ervoor dat vliegtuigen schoner worden en stiller en zie ook waar de KLM leading is met bio brandstof en emissievrij afhandelen vd bagage. Overheid bezint eer gij begint