In mijn favoriete magazine, uiteraard na TravelPro, LINDA. staat elke maand een lijstje met opgesomde dingen die iemand stom vindt. De kans is vrij klein dat ik daar ooit voor wordt gevraagd, daarom houd ik het dichter bij huis. Want er zijn best wat dingen die ik stom vind, ook in de reiswereld…
Die stommiteiten leiden regelmatig tot de nodige discussies, of zal ik zeggen lijden? Want als ik weer eens hoor hoe leuk het is om een ritje te maken op een olifant in Thailand, dan denk ik echt: dit kan niet waar zijn? Als diegene mij dan op het hart drukt dat de olifanten op die plek wél goed worden verzorgd, want dat hebben ze zelf gezien tijdens het wassen van die dieren, dan som ik zonder pardon een heel rijtje met tegenargumenten op. Want, hoe stom kan je zijn?
Iets anders, laatst werd mij vol trots verteld hoe iemand zijn eigen vakantie in elkaar knutselt. Hotelletjes via Booking.com of airbnb, huurauto wordt ter plekke geregeld en de vluchten voor zes personen? Ach, die boekt hij op het laatste moment (lees: midden in het hoogseizoen) wel bij Ryanair. Weet je wat mij dat scheelt? Die vraag werd mij gesteld, vermoedelijk omdat ik een behoorlijk bedenkelijk gezicht trok. ‘Geen idee’, zei ik. ‘Maar wie regelt voor jou de verzekeringen, staat voor je klaar bij eventuele calamiteiten, zorgt dat de reis naadloos op elkaar aansluit, boekt accommodaties die ook echt deugen en als laatste vroeg ik of hij het nieuws van de laatste maanden nog heeft gevolgd?’ Want dan had hij geweten dat vliegen met Ryanair zo onderhand niet meer logisch is. Stel je voor zeg, heb je net dagenlang als een leek je vakantie in elkaar gezet, scheelt dat uiteindelijk een paar tientjes, wordt de vlucht geannuleerd. Ga dan maar achteraan in de rij staan bij al die eisers. ‘Hij was een beetje dom’, zou Koningin Máxima hebben gezegd.
KLM heeft haar maaltijden voor de businessclass op haar KLM cityhopper-vluchten vernieuwd. Het vlees en de eieren hebben nu het ‘Beter Leven’ keurmerk en de visproducten zijn voorzien van het MSC keurmerk. Nu pas? Het is 2018! Dat kan toch veel beter? Dat vind ik niet alleen, blijkt uit een reactie op dit nieuws op Facebook. Diegene opperde zelfs dat KLM haar producten biologisch zou moeten maken. ‘Pas dan maak je een punt’. Daar ben ik het helemaal mee eens! Producten die deze keurmerken hebben, zijn volgens mij eerder standaard dan uitzonderlijk. Maar betekent het nu dat de maaltijden in andere klassen nog wel bestaan uit kiloknallers en plofkippen? Dat is ook stom.
Sharon Evers
sharon@travelpro.nl
Eén reactie
Hallo Sharon,
Een heel mooi stuk dat je geschreven heb.
Mag ik met jouw naamsvermelding een gedeelte op mijn FB pagina zetten?
Ik hoor graag van je
Jan Alofs
Choice Travel
Personal Touch Travel Jan Alofs