Toen ik in 2007 aan de slag ging bij TravelPro werd ik voor een heuse Apple iMac gezet, met zo’n groot rond beeldscherm. Een ramp.
Door de jaren heen begreep ik steeds beter waarom er met Apple werd gewerkt en vind ik het heerlijk werken. Als TravelPro hebben we ons de laatste jaren daarnaast ook nog eens vastgehouden aan het motto van Apple: Think different!
Ook Toerkoop dacht ‘anders’ toen het vorig jaar ging samenwerken met TravelBird, maar is er inmiddels mee gestopt. De Amsterdamse vogels zouden uit zijn op NAW-gegevens van de Toerkoop-klanten. NAW-gegevens zijn al jaren onderwerp van discussie in de branche. Denk alleen al terug aan de discussies rondom klantgegevens toen OAD Reizen failliet ging.
Enkele jaren geleden zat ik bij een meeting waarin beveiligingssystemen van websites werden besproken. Uiteraard worden ook reisorganisaties bedreigd door hackers.
Van 715.000 CheapTickets-klanten kwamen in 2010 de gegevens in handen van een hacker, in 2014 werden 880.000 klanten gewaarschuwd door Viator (TripAdvisor) dat hun gegevens mogelijk waren gehackt en vorig jaar had Sabre ook last van hackers.
Nederlandse reisorganisaties hebben nog steeds last van hackers, vaak middels ansomware, een blokkade waardoor je niet meer bij je gegevens kan. Vaak wordt er een behoorlijk bedrag aan ‘losgeld’ geëist.
Dat ook de best beveiligde systemen niet altijd even veilig zijn, bevestigde het nieuws dat inmiddels ook Apple te maken heeft met ansomware, voor het eerst in het bestaan van het bedrijf. Oppassen dus.
Wanneer TravelBird echt alleen geïnteresseerd was in NAW-gegevens dan is dat in mijn ogen een zorgwekkend signaal, want meer en meer direct sellers zoeken de samenwerking met de traditionele partijen in onze sector. Think different?
Arjen Lutgendorff
arjen@travelpro.nl