Vandaag (vrijdag 5 januari) is de eerste commerciële Transavia-vlucht voor haar Airbus A321neo. Het toestel vliegt als eerste op en neer naar Pisa. Na terugkomst uit Pisa vliegt de Airbus op zijn eerste werkdag ook nog op en neer naar Ljubljana en Bari. Transavia zet hiermee een belangrijke stap in haar geschiedenis.
Deze eerste vluchten markeren een nieuwe fase in de belofte van Transavia om schoner, stiller en zuiniger te vliegen. De passagiers op de Airbus worden vrijdag getrakteerd op wat lekkers. Transavia-CEO Marcel de Nooijer verrichtte samen met directeur Martijn Limburg van afhandelaar Viggo vrijdagmorgen in alle vroegte de feestelijke ingebruikname van het toestel. “De introductie van de Airbus A321neo markeert een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Transavia. We zijn er trots op dat we onze passagiers een nog betere reiservaring kunnen bieden, terwijl we tegelijkertijd onze inspanningen voor duurzaamheid fors opschroeven en bijdragen aan minder hinder voor de omgeving”, aldus Marcel de Nooijer, CEO van Transavia Nederland.
De Airbus A321neo werd twee weken geleden op Schiphol verwelkomd. Het toestel verbruikt zeker 15 procent minder brandstof en stoot daarmee dus ook aanzienlijk minder CO2 uit in vergelijking met de oudere generatie vliegtuigen. Verder verkleint het toestel de zogeheten noise footprint tot 50 procent. Dit betekent een duidelijk verschil van geluidsbelasting bij zowel take-off als bij de nadering.
Nog voor de zomer ontvangt Transavia de volgende vijf toestellen van het nieuwe type. De totale vlootvervanging duurt ongeveer zeven jaar.
Gongslag
Ter gelegenheid van de eerste commerciële vlucht met de Airbus opende Marcel de Nooijer samen met collega’s vrijdag 5 januari om 9.00 uur met een slag op de gong de beursdag bij beursuitbater Euronext op Beursplein 5. De gongslag onderstreept symbolisch de koerswijziging bij de luchtvaartmaatschappij. Transavia is onderdeel van het in Amsterdam en Parijs genoteerde moederbedrijf van Transavia, Air France-KLM.