Afgelopen week was ik in het altijd onbereikbare Brussel. Je bent al snel bij de stadsgrenzen, maar daarna begint het gedoe. Net op tijd arriveerde ik bij de BrusselExpo om aanwezig te zijn bij de Travel Top.
De toppers uit de Nederlandse en Belgische reisindustrie werden daar op het podium door collega Jan Peeters aan de tand gevoeld. Een vermakelijke en interessante discussie was het resultaat en nadat menig standpunt gedeeld was ging er een siddering door de zaal. Joost Romeijn deelde een zaal vol reisagenten mede dat hij geen toegevoegde waarde ziet voor hen en dat die vorm van distributie veel te duur is.
Op dat moment had ik een flashback naar 2003. Ergens in een warm land stond Steven van der Heijden op het podium en deelde daar mee dat Neckermann online zou gaan. De gezichtsuitdrukking op de gezichten van de toehoorders heb ik sindsdien niet meer waargenomen, tot nu in Brussel: hoofdschuddende reisagenten die onthutst en zenuwachtig om zich heen keken, en na afloop net iets te snel dronken en spraken.
Geruststellend heb ik een aantal van hen gesproken,in Nederland zijn er immers nog steeds reisbureaus en die zullen er ook altijd blijven. Weliswaar anders, maar met de juiste aanpassingen ook winstgevend.
Jammer voor onze zuiderburen is wel dat zij daar geen twaalf jaar over kunnen gaan doen, dat was zelfs voor menig reisagent in Nederland te kort. De verwachting is dat de veranderingen in België veel sneller zullen gaan dan twaalf jaar, dus haast is geboden.
De vraag waarom touroperators niet meer, of minder snel voor het reisbureau kiezen, heb ik beantwoord met het feit dat de keuze niet door de touroperator gemaakt wordt maar door de klant. Wellicht eens goed kijken hoe het er in Nederland voorstaat en hoe dat een oplossing kan bieden.
De algemene reactie daarop was “Daar hedde die eigenwijze Ollanders weer”. We spreken elkaar over vijf jaar nog eens, als u er dan nog bent. Salut.
Tom van Apeldoorn
tom@travelpro.nl
Eén reactie
… gelukkig spreek ik lekker vaak met een -uiteraard keurig geslecteerd groepje- Ollanders! Het worden interessante, en inderdaad turbo snelle evoluties op de Belgische markt. En daarover kan ik dan weer verhalen komen vertellen in Nederland … zouden uiteindelijk de storytellers dan toch de slimsten zijn, Tom?
Warme groet uit Leuven
Jan