TUI Nederland heeft voorlopig geen plannen om te stoppen met het uitbrengen van brochures, dat liet een woordvoerster desgevraagd weten aan TravelPro.
Het personeel van Thomson en First Choice kreeg het bericht dat de brochures in het Verenigd Koninkrijk de komende vier jaar langzaam gaan verdwijnen uit de reisbureaus. In plaats daarvan komen er onder andere meer digitale schermen. In het Verenigd Koninkrijk wordt er verdeeld gereageerd op het verdwijnen van de brochures.
In het Verenigd Koninkrijk wordt er ook gekeken naar de mogelijkheid om gratis wifi en virtual reality headsets te introduceren in de reisbureaus. Overigens kunnen reisagenten nog steeds een brochure (laten) printen voor consumenten die daar naar vragen. In de concept store (Holiday Design Stores) van Thomson wordt al met de meest moderne technologie gewerkt, waaronder interactieve plattegronden. In die winkel zijn ook geen brochure-schappen te vinden.
TUI Nederland laat tegenover TravelPro weten dat de wens van de klant leidend is. “Vooralsnog vinden Nederlandse consumenten het nog steeds heel fijn om een reisbrochure in handen te hebben. Wel zijn de brochures aangepast. Ze zijn nog meer gericht op inspiratie. Zo zijn er in het magazine uitgebreide achtergrondverhalen en -informatie terug te vinden en allerhande tips voor bijvoorbeeld de lekkerste restaurants, bruisende hotspots, de mooiste stranden en de hipste shopadresjes. De actuele prijzen zijn vervolgens terug te vinden op tui.nl.” Overigens zijn de brochures van TUI ook door te bladeren op de website van de touroperator.