Virgin Australia heeft bevestigd dat het uitstel van betaling heeft aangevraagd. De op één na grootste luchtvaartmaatschappij van het land schrapte vorige maand bijna alle vluchten, maar worstelde al met een langlopende schuld van € 2,9 miljard . Sir Richard Branson – wiens Virgin-groep mede-eigenaar is van Virgin Australia – heeft een Caribisch eiland als onderpand aangeboden om een Britse overheidssteun voor Virgin Atlantic te krijgen.

“Ik ben zo trots op jullie en alles wat we samen hebben bereikt. Dit is niet het einde van Virgin Australia, maareen nieuw begin. Ik beloof dat we dag en nacht zullen werken om dit te realiseren”, zo laat Branson aan het team van Virgin Australia weten.

De luchtvaartmaatschappij zoekt nieuwe kopers en investeerders, omdat ze geen lening heeft gekregen van de Australische regering. Paul Scurrah (CEO van Virgin Australia): “Het gaat om het veiligstellen van de toekomst van de Virgin Australia Group. Australië heeft een tweede luchtvaartmaatschappij nodig en we zijn vastbesloten om te blijven vliegen.’ De Australische overheid weigerde eerder een verzoek van het bedrijf om een lening van ruim € 800 miljoen, maar liet later weten ongeveer € 524 miljoen vrij te willen maken ter ondersteuning van alle lokale luchtvaartmaatschappijen.

Er werken ongeveer 10.000 mensen voor Virgin Australia. Daarnaast zijn zo’n 6.000 afhankelijk van de airline via ondersteunende bedrijven. Organisaties die opkomen voor consumentenbelangen en lokale politici hebben hun bezorgdheid geuit dat, tenzij de luchtvaartmaatschappij tot leven wordt gewekt, de nationale luchtvaartmaatschappij Qantas een bijna-monopolie in Australië zal houden.

Vliegreizen zijn de enige manier om snel in Australië te kunnen reizen. Virgin Australia had voorheen ongeveer 31% van de binnenlandse vluchten in handen, terwijl Qantas ongeveer 58% van de markt in handen had. Wanneer de luchtvaartmaatschappij verdwijnt, zal dat volgens velen ook een grote klap zijn voor de toeristenindustrie in het land. Vóór de sluiting had Virgin Australia ongeveer 130 vliegtuigen die naar 41 bestemmingen vlogen, voornamelijk binnenlandse routes, maar ook internationaal, waaronder naar Nieuw-Zeeland, Bali, Fiji, Tokio en Los Angeles.