“De oproep om vier uur voor vertrek op Schiphol te verschijnen is niet gedaan vanuit TUIfly”, zegt Petra Kok van TUI. “Het heeft geen zin om zo vroeg naar Schiphol te gaan aangezien ook de incheckbalies dan nog niet geopend zijn (doorgaans twee uur voor vertrek bij Europese vluchten en drie uur voor een vertrek naar een verre bestemming). Het is wel van belang dat de reizigers op tijd komen, zeker tijdens de piekmomenten in de vakantieperiodes. Handelingen die je vooraf al kunt doen, zoals online inchecken, raden we ook aan. Maar ook dan kun je je bagage niet al vier uur van tevoren afgeven.”

Volgens De Telegraaf zouden luchtvaartmaatschappijen passagiers waarschuwen voor extra lange wachttijden die ontstaan in het hoogseizoen bij de paspoort- en veiligheidscontroles op Schiphol vanwege personeel te kort. En zouden zowel Schiphol als luchtvaartmaatschappijen passagiers adviseren om zeker vier uur voor vertrek aanwezig te zijn, in plaats van de normale twee tot drie uur. “Dit advies komt niet vanuit Schiphol”, laat een woordvoerder van de luchthaven aan TravelPro weten, die niet blij is met deze oproep.

Ook Corendon laat aan TravelPro weten dat de luchtvaartmaatschappij haar passagiers niet oproept om veel eerder dan normaal naar Schiphol te komen. “Natuurlijk moeten passagiers op tijd komen, maar vier uur eerder is niet nodig”, aldus de woordvoerder van Corendon.

KLM uitte haar zorgen wel over de capaciteit van de marechaussee met het oog op het naderende zomerseizoen en de eventuele langere wachttijden, maar roept passagiers niet op om vier uur voor vertrek op Schiphol te zijn. “We weten niet waar dat vandaan komt, KLM adviseert passagiers wel om op tijd te komen. Maar dat doen we altijd”, aldus een woordvoerder tegenover TravelPro.